Hajtás

Éhezők viadala Budapest utcáin: egyre romlik a futárok helyzete

Méretes problématömeg keletkezik a szemünk előtt: egy amúgy is hátrányos helyzetbe került területre áramlik a rengeteg olcsón dolgozó, távol-keleti munkavállaló. Van-e megoldás?

Egy maszkos bringás, ételszállító dobozzal a hátán, nyakig nagykabátban: éppen átvág egy közparkon a gyepen. Láthatóan valamilyen egzotikus országból jött – és az is egyértelmű, hogy nem ismeri a KRESZ idevonatkozó részeit.

Ilyen és ehhez hasonló jeleneteket egyre gyakrabban látunk a főváros utcáin, de azt már kevesebben tudják, hogy

mekkorát romlott a futárok helyzete amúgy is az elmúlt időszakban

– és nem egyszerű kezelni a távoli országokból érkező vendégmunkások kapcsán kialakult problémákat sem.

Hiszen egyre több a vendégmunkás a futárok között is. A harmadik országból ideérkező munkavállalók gyakran úgy kerülnek ide, hogy esélyük sem volt megismerni a helyi jogszabályokat, mert a munkaerő-közvetítő gyakran egyáltalán nem foglalkozik ilyesmivel.

A futárszakmában dolgozókat ráadásul az ág is húzza: a katás adózás megszűntetése után az a jogegységi döntés is sújtja őket, miszerint a futárok alapértelmezés szerint vállalkozók. Így hát nem jár nekik az alkalmazotti léttel, munkahellyel kapcsolatos biztonság sem.

A vendégmunkások és a futárszakma problémáiról beszélgetünk június 6-án csütörtökön 18:00 órakor a Magvető Caféban. A beszélgetőtársak:

  • Le Marietta, az MKKP európai parlamenti listavezető jelöltje,
  • Asim, bringás futár és érdekvédelmi aktivista, pakisztáni származású bevándorló, aki 8 éve él Magyarországon.
  • Tóth Gergő, hangszerész, bringás futár, futár érdekvédelmi aktivista, ételmentő önkéntes és a Magyar Kétfarkú Kutyapárt jelöltje a VII. kerületi 10-es egyéni választókörzetben,
  • Kincse Szabolcs, a Vonalzó főszerkesztője, kommunikációs szakember, érdekvédelmi és oktatási szakíró.

Az este során biztosan beszélgetünk majd arról, mi szükséges ahhoz, hogy az emberhez eljusson a megrendelt étel egy magyar nagyvárosban? Mit kezdjünk az ételfutárok munkája nyomán megindult konfliktusokkal? Mi történt a futárokkal a KATA-s adózás megszűnése után? Hogyan kerültek ide vietnami munkavállalók? Mi lenne a hatékony megoldás?

Erre a linkre kattintva jelezd részvételi szándékod az eseményen!

Ha van kérdésed, amit szeretnél, hogy elővegyünk a beszélgetés során, kommenteld cikkünk Facebook-posztja alá, amit erre a linkre kattintva elérsz!

Nem jutunk el hozzád – mert nincsenek millióink a FB-posztokra. Ezért iratkozz fel a hírlevelünkre, most, itt: