2025. június 19.

AKÁCIÓ! - június 20. Utolsó tanítási nap
június 25-26. Beiratkozás a középiskolákba
június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. június 19.

AKÁCIÓ! - június 20. Utolsó tanítási nap
június 25-26. Beiratkozás a középiskolákba
június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

AKÁCIÓ! - június 20. Utolsó tanítási nap
június 25-26. Beiratkozás a középiskolákba
június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik

Így tanítanék – rövidfilm-sorozat (2016)

így tanítanék

2016-ban egy hat részes rövidfilm-sorozatot készítettünk.

A Tanítanék Mozgalom hosszú távú célja, hogy mindenki számára elérhető, korszerű és hatékony oktatási rendszer legyen Magyarországon. Ehhez végez szakmai munkát a Civil Közoktatási Platform, és ennek érdekében igyekszünk a társadalom támogatásával nyomást gyakorolni a döntéshozókra. Hat részes videósorozatunkban felvázoljuk, mit jelent az, hogy egy iskolarendszer gyerekközpontú, esélyteremtő, kompetencia-alapú, demokratikus, átjárható és autonóm.

A részek egyenként átlagosan 2 percesek. Tartalmuk azóta sem vesztett aktualitásukból. Érdemes megnézni őket:

o Miért nem tanul a diák? – Gyermek- és személyiségközpontúság (Gyarmathy Éva gyermekpszichológus): https://www.youtube.com/watch?v=EvRRqd0AZ1o
“A gyerekek akkor tanulnak a legjobban, ha jól érzik magukat” – sorozatunk első részében Gyarmathy Éva gyermekpszichológus beszél arról, hogy a közhiedelemmel ellentétben miért nem érzelmi kérdés a gyerekközpontúság. Ma a gyerekek nem azért tanulnak, hogy sikeresek legyenek, hanem hogy elkerüljék a büntetést. Ezen változtatni kell. Mi olyan iskolát szeretnénk, ami az élményszerű tanulásra, az esélyteremtésre és a kornak megfelelő tudás átadására helyezi a hangsúlyt.

o Miért csak a gazdag diák tanul? – Méltányosság, esélyteremtés (Jónás Tímea főnővér): https://www.youtube.com/watch?v=WZ8we1tcDAM
“Nagyon sok tehetséges osztálytársam lett megfosztva a minőségi oktatásban való részvétel lehetőségétől” – sorozatunk második részében Jónás Tímea osztályvezető főnővér mesél arról, hogy a szegregáció hogyan bélyegzi meg a gyerekeket, és hogyan irányítja életüket kényszerpályára. Ezen változtatni kell. Mi olyan iskolát szeretnénk, ahol a túlterheltség és a merev tanrend helyett a lemaradók támogatásán és az esélyteremtésen van a hangsúly.

o Miért kell tanulni a tanulást? – Kompetenciák fejlesztése (Diószegi Endre irodalomtanár): https://www.youtube.com/watch?v=9P117Hz7T0o&t=9s
“A jövő nemzedék számára nem a lexikális ismeretek, hanem a képességek biztosítják majd az életben maradás feltételeit” – sorozatunk harmadik részében Diószegi Endre irodalomtanár beszél a kompetenciaalapú oktatás fontosságáról. Az egységes tantervek és tankönyvek ma nem kínálják fel azt a szabadságot a tanárnak, hogy a kompetenciafejlesztést saját tanulóinak képességeihez igazítsa. Ezen változtatni kell. Mi olyan iskolát szeretnénk, ahol a tanároknak lehetőségük van az elméleti tudást kellő mennyiségű gyakorlati tudással kiegészíteni.

o Miért jobb, ha egyenlőek vagyunk? – Demokratikus működés (Törley Katalin tanár): https://www.youtube.com/watch?v=czKgMZcW4aI&t=18s
“A folyamatos egyeztetésen és együttműködésen alapuló, demokratikus iskolában a gyerek van a középpontban, ő a legfontosabb” – sorozatunk negyedik részében Törley Katalin tanár, a Tanítanék Mozgalom képviselője magyarázza el, miért fontos a demokrácia az iskolában. A mai iskolarendszer sem a szülők, sem a pedagógusok kritikáját nem veszi komolyan, és a lehető legtávolabb áll a demokratikus működéstől. Ezen változtatni kell. Mi olyan iskolát szeretnénk, ahol tanár, diák és szülő partnernek és nem ellenségnek tekinti egymást.

o Átjárható, zsákutcamentes rendszer – Miért jó a szabadság? (Pilz Olivér tanár): https://www.youtube.com/watch?v=KVClY9ISIyY
“Egy nehéz társadalmi helyzetű, rossz családi körülmények közt élő gyerek nem hibáztatható azért, hogy kiskorúként nem tud jól teljesíteni az oktatási rendszerben” – sorozatunk ötödik részében Pilz Olivér tanár, a Tanítanék Mozgalom képviselője mondja el, egy diáknak milyen nehézségekkel kell megküzdenie a jelenlegi oktatási rendszerben azért, hogy végzettséget szerezhessen. Ezen változtatni kell. Mi olyan iskolarendszert szeretnénk, amely átlátható és átjárható, zsákutcamentes az óvodától a felnőttképzésig.

o Autonómia – Miért hasznos az önállóság? (Sulyok Blanka tanár):
https://www.youtube.com/watch?v=WKpqmeB6d60
“Legutóbb például nagyon sok, az Osztrák–Magyar Monarchiáról szóló könyvet kaptunk kérés nélkül, talpig díszkötésben. De a fontos szakkönyvekhez nem juthatunk hozzá” – sorozatunk hatodik részében Sulyok Blanka tanár, a Tanítanék Mozgalom képviselője mondja el, hogyan számolták fel mára az iskolák önállóságát. Ezen változtatni kell. Mi olyan iskolát szeretnénk, melynek jó gazdája az igazgató és a helyi közösség, nem pedig egy arctalan központi hatalom.

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete