A 2025. 01. 23-i Finn Minta Fórumon elhangzottakat összefoglalta: Gönczöl Enikő
A fórum előadója: Pavelka Béla József
Béla 1999-ben azért ment Finnországba, hogy mester szintű tanulmányokat folytasson. Előtte a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán és a Testnevelési Egyetemen tanult, s mellette hivatásos sportoló volt. 20 évig kajakozott, és az élete nagy részét vízen töltötte. Sokféle sportot próbált ki, és a kajakozás mellett a sífutás területén is számos nemzetközi versenyen vett részt. A Jyväskylä-i Egyetemen szerzett a sporthoz kapcsolódó képesítéseket, de számos rövidebb kurzuson is részt vett különféle egyetemeken. Finnországban is bekapcsolódott a vízisport-életbe, és diplomamunkáján kívül, doktori disszertációja is ehhez a témához kapcsolódott. Dolgozott a közszférában testnevelőként, jelenleg pedig vállalkozó, illetve önkéntes sportkluboknál és szövetségeknél. Fő érdeklődési iránya az állóképességi és a kültéri sportok területe.
Általános megállapítások a mozgásról
A test nevelésénekkülönféle életszakaszokban más és más haszna van:
Csecsemőkorban: a születés utáni izomgörcs oldása, az emésztési rendszer működésének szabályozása, az ideg-izom kapcsolatok kialakítása.
Kisgyermekkorban: az önálló cselekvőképesség, a hajlékonyság, az ügyesség megalapozása.
Pubertáskorban: a testi változások elfogadásának és a társadalom felé való nyitásnak a támogatása.
Korai felnőttkorban: a társadalmi beilleszkedés és a pályaválasztás segítése.
A munkával töltött életszakaszban: munkaegészségügyi, munkavédelmi megelőző szerep betöltése.
Időskorban: az önálló cselekvőképesség és a függetlenség megőrzésének támogatása.
Ezen a spektrumon belül a testnevelő hatóköre a kisgyermekkortól a felsőoktatásban eltöltött időszakig tart.
Mindennapjainkba fokozatosan belopakodott a mozgásszegény életmód. Testünk (valamint szellemünk és lelkünk) nevelésére szükség van, mert
csökkent a mozgással töltött idő a városiasodás és a hétköznapi feladatok gépesítése következtében.
csökkent az alvásidő átlagosan 1 órával a villanyvilágítás elterjedését követően, újabb 1 órával a TV-nézés szokásának kialakulásával, majd további 1 órával a számítógép előtt töltött idő általánossá válásával.
csökken a mindennapos fizikai terhelés, ha tömegközlekedés helyett autót használunk, ha az áruk hazacipelése helyett házhoz rendeljük a megvásárolt termékeket, ha a táskában hordott tankönyvek helyett e-bookot használunk stb.
A testnevelő munkájának értékét az adja, hogy az aktív életet élő embernek jobb életminőséget biztosít ugyanabban a környezetben. Ez pozitív összefüggésben áll a nagyobb szellemi kapacitással, valamint a kevesebb betegszabadsággal, a személyes és társadalmi problémákkal. Egyúttal
képes ellensúlyozni az irodai munka káros élettani hatásait,
hozzájárul a szív- és érrendszeri megbetegedések többségének megelőzéséhez,
lassítja a kettestípusú cukorbetegség, a demencia és az Alzheimer-kór kialakulását, illetve előrehaladását,
csökkenti a rákos megbetegedések kockázatát,
és antidepresszáns-hatású.
A testnevelés finnországi gyakorlatának jellemzői
Alapfogalmak
A finn nyelvben különböző kifejezéseket használnak a sportolás témakörében, amelyek egyúttal rávilágítanak a témáról való gondolkodás árnyalataira is.
Van egy nagy, átfogó kategóriájuk minden olyan tevékenységre, amihez fizikai aktivitás társul, a sport mellett ideértve például a házimunkát, a kertészkedést vagy a tempós sétát is (liikunta).
Más kifejezést használnak a rendszeresen végzett, célorientált és eredménycentrikus, fizikai jellegű szabadidős tevékenységek megnevezésére (urheilu), és mást az önkéntes, belső indíttatású elfoglaltságok leírására (harrastus).
Az iskolai testnevelés témakörében pedig fogalmilag megkülönböztetik a tanár által kifejtett aktivitást, (kasvatus), és a tanulókban létrejövő fejlődést (kasvaa).
A testnevelés feladata
Az előadó – különböző testalkatú olimpiai bajnokok képsorával illusztrálva – hangsúlyozta az emberi test sokféleségét. Mindenkinek mások az adottságai, és a testnevelés feladata ezeknek az adottságoknak a formálása. Az iskolai testnevelés fő célja, hogy az órák keretében a diákok olyan pozitív élményekben részesüljenek, amelyek hatására egész életük folyamán megőrzik az aktív életformát.
Az iskolai testnevelés irányelvei
A testnevelő tanárok képzésében nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy ne csak a sportot oktassák a diákoknak, hanem holisztikus módon gondolkodjanak a feladatukról. Ezt alátámasztó idézetek a Finn Nemzeti Oktatási Ügynökség (Opetushallitus) útmutatójából:
„A testnevelés célja a tanulók növekedésének és fejlődésének átfogó előmozdítása, valamint jóllétének és egészségének támogatása.”
„A testnevelés oktatásának célja a tanuló holisztikus növekedésének, fejlődésének elősegítése, jó közérzetének, egészségének támogatása – fizikai, szociális és pszichológiai területekre bontva.”
Azértékelés fő szempontja
„Az értékelés alapja a fizikai, szociális és pszichológiai célok elérésének tanulási folyamata és rögzült alkalmazási képessége… és nem a fizikai teljesítmény szintje.” (Szintén a Finn Nemzeti Oktatási Ügynökség útmutatójából.)
Ennek értelmében nem az kap jó jegyet, aki a leggyorsabban fut, hanem az, aki képességeinek és aktivitásának köszönhetően a tanév folyamán a legtöbbet fejlődött.
PÉLDA: a 7-9. évfolyam testnevelés értékelési irányelvei Az előadó ezen a ponton alapvető tézisként emelte ki – ami a szövegben nyelvileg is kifejeződik –, hogy a diák van a középpontban. Az útmutató nem arról szól, hogy a pedagógus mit tanítson meg a diákoknak, hanem arról, hogy miként segítse hozzá őket a fejlődéshez, illetve ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki magukból.
A célok és a hozzájuk társuló eszközök, melyekre oda kell a tanárnak figyelnie az órák megtervezése és az értékelés során három kategóriába rendezve, 13 részterületre bontva szerepelnek az útmutatóban:
1. Fizikai teljesítőképesség: a legjobbra törekvés; megfigyelőkészség és megoldáskeresés; alapvető motoros készségek 1.; alapvető motoros készségek 2.; fizikai képességek; úszás- és vízbiztonság; biztonságos és korrekt hozzáállás.
2. Társadalmi teljesítőképesség: együttműködés mindenkivel, mások figyelembevétele; a fair play és a közös tanulási helyzetekért való felelősség elve alapján való működés.
3. Szellemi teljesítőképesség: felelősségvállalás saját tetteiért és az önálló munkáért; pozitív önkép saját testéről, annak határairól és a közösségi szellemről; az aktív életmód fontosságának megértése; információ a szabadidős lehetőségekről.
A testnevelő szerepe és lehetőségei a finn oktatási rendszerben
Nem „bukfenctanár”, hanem megbecsült tagja a nevelői közösségnek, aktív részese a testületi kommunikációnak.
Nagy függetlenséget élvez a testnevelési célok eléréséhez alkalmazott módszerek és eszközök megválasztásában. Mivel sok az külső zöldterület, ehhez nem kell feltétlenül bentmaradnia az iskola épületében.
Azt, hogy mik a sportolás lehetőségei és korlátai, leginkább az intézmény földrajzi környezete befolyásolja. Mivel pedig az ország 1400 km hosszú – figyelembe kell venni az időjáráson belüli eltéréseket is.
A testnevelés előírt időkerete általában heti 4 óra, de ez blokkosítható annak érdekében, hogy olyan foglalkozásokat lehessen szervezni, amelybe minden szükséges elem belefér (átöltözés, bemelegítés, gyakorlat, levezetés, zuhanyozás, átöltözés).
Mivel Finnországban alapelv, hogy ami kötelező, annak egyben ingyenesnek is kell lennie, ez érvényes az iskolán kívül megvalósuló, de tantervbe illeszkedő sportfoglalkozásokra is – amelyek körében sokféle sportággal lehet ismerkedni a kajakozástól a golf kipróbálásáig. S ahol a település működtet uszodát, ott az úszás térítésmentes lehetősége is megteremthető.
A vízisportok alkalmazásának lehetőségei az oktatásban
Finnországot az „ezer tó országaként” szokták emlegetni, de valójában több mint 185 ezer kisebb-nagyobb tava, valamint többezer kilométernyi vízisportra alkalmas tengerpartja és folyószakasza van. Így érthető, hogy számos kajak-, evezős-, vitorlás- és másfajta sportlétesítmény, illetve szervezet található az oktatási intézmények elérhető közelségében, és sok példája van a közöttük kialakult együttműködésnek. Az egyetlen probléma az, hogy az időjárás által befolyásolt, korlátozott időablak miatt, nem lehet egész tanévben élni ezekkel a lehetőségekkel.
Zárásként az előadó saját cégének (Tavinsulka, https://www.tavinsulka.com/en) fejlesztéseire utalt, amelyek kínálatában tantárgyközi oktatási modulok is találhatók. Ezek a fizika, a biológia és az ökológia témakörével kapcsolják össze a testnevelést, és a szaktanárokkal egyeztetett formában valósulnak meg az iskolán kívüli helyszínen.
A Finn Minta Fórum keretében, havi rendszerességgel megszervezett interaktív képzések célja, hogy finn jógyakorlatok bemutatásával és a hozzájuk kapcsolódó szakmai kommunikációval inspirálja a pedagógusokat, elősegítse a hazai közoktatás módszertani kultúrájának gazdagodását. A minden alkalommal más-más tematikájú eseményen a meghívott előadók bemutatója után szakmai diskurzusra került sor, a résztvevők reflektálhattak a hallottakra, megoszthatták egymással a témához kapcsolódó személyes tapasztalataikat, és javaslatokat fogalmazhattak meg a megismert ötletek hazai felhasználására vonatkozóan.
A fórum szakmai vezetői: Tuba Orsolya, a Finn minta alapítója, Finnországban élő doktori hallgató, az innovatív tanulási környezetek kutatója, és Püski Edit, oktatásfejlesztő, iskolaalapító, közgazdász, közösségépítő.
Az online fórum eseményeinek moderátorai: Pilz Olivér és Tóth Bence a Tanítanék Mozgalom képviselői.
A Finn Minta Fórum rendezvénysorozat a 2024/2025. tanévben az Európai Unió támogatásával, a Közös értékeink pályázati program részeként, a Tanítanék Mozgalom és a Finn minta együttműködése keretében valósult meg.