2025. november 16.

november 17-21. Őszi középszintű szóbeli érettségik
december 5-ig: Diagnosztikus fejlődésvizsgálat

 

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. november 16.

november 17-21. Őszi középszintű szóbeli érettségik
december 5-ig: Diagnosztikus fejlődésvizsgálat

 

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

november 17-21. Őszi középszintű szóbeli érettségik
december 5-ig: Diagnosztikus fejlődésvizsgálat

 

2025. 10. 17.

Éljenek az iskolai könyvtárak! A tiéd él?

szavon
konyvtarak

írta: Dömsödy Andrea
a
Könyvtárostanárok Egyesületének alelnöke

Október az iskolai könyvtárak világhónapja.

Ilyenkor
1. ünnepeljük, hogy vannak jól működő iskolai könyvtárak,
2. felemeljük a hangunkat azokért, akiknek nincs iskolai könyvtáruk,
3. felhívjuk a figyelmet, hogy jobban is működhetnének az iskolai könyvtárak, ha jobbak lennének a feltételek, lenne támogatás, nagyobb igény.

A Te iskoládban, gyermeked, unokád iskolájában a világhónap három fő üzenete közül melyik teljesül?

Magyarország hagyományainak köszönhetően a világ számos országához képest jól áll abban a tekintetben, hogy hány gyerek fér hozzá iskolai könyvtári szolgáltatásokhoz, viszont sok országhoz képest egyre jobban lemaradunk, ha azt is vizsgáljuk, hogy hány órában és milyen minőségben áll rendelkezésre. Összehasonlítható statisztikai adatunk a hazai oktatási statisztikából van (https://portal.ktep.hu/feltetelek), mely egyértelműen mutatja a csökkenést. A szolgáltatóképesség viszont ezekből az adatokból nem látható, de azok csökkenéséről sok az aggasztó hír, miközben nagyon hatékony, jógyakorlatok is ismerhetők hazánkban is.

IFLA – UNESCO nemzetközi irányelvek

Az IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) a könyvtárak nemzetközi szervezete. Az UNESCO-val együttműködve 1999-ben adta ki először iskolai könyvtári nyilatkozatát, mely 3 oldalban fogalmazta meg, hogy az iskolai könyvtárak szolgáltatásai és pedagógiai tevékenységük nélkülözhetetlenek az egész életen át tartó tanuláshoz, a kreativitáshoz és a felelős állampolgársághoz. Címe egyben fő üzenete is:

Az iskolai könyvtár mindenki számára a tanítás és a tanulás színhelye

Ezt a nyilatkozatot két részletesebb útmutató követte. Majd a technológia, a társadalom és az oktatás számos változása miatt 2021-ben megújított nyilatkozatot adtak ki, melyet több szervezettel való egyeztetés után 2025-ben az UNESCO-val közösen adott ki az IFLA. Az új változat fókuszában a minőségi és inkluzív oktatás támogatása áll:

“Az iskolai könyvtári program elengedhetetlen minden hosszú távú oktatási stratégiához.”


“Minden gyermek megérdemli az iskolai könyvtári program előnyeit.”

Az iskolai könyvtári nyilatkozatok és útmutatóik összegyűjtve angol és magyar nyelven itt érhetők el: https://portal.ktep.hu/iranyelv

Vízió vagy valóság?

A 2025-ös nyilatkozat 10 víziót fogalmaz meg, melyek azt mutatják, hogy milyen, miben segít az elvárásoknak megfelelő iskolai könyvtár. Ezek ellenőrzőlista formára fogalmazva a következők:

Az iskolai könyvtár fejleszti a tanulást és a tanítást, mert
1. diplomás iskolai könyvtárosok dolgoznak benne.
2. biztosítja a minőségi gyűjteményt, más információforrásokat és digitális technológiákat.
3. inspiráló tereket nyújt helyben és az online térben.
4. együttműködésre ösztönöz a műveltség, a kritikai gondolkodás, a kreativitás és a globális állampolgárság fejlesztése érdekében.
5. törekszik az esélynövelésre. Szabályzataiban és tevékenységében is az iskola minden tagjának megkülönböztetés nélkül szolgáltat.
6. az ENSZ Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával összhangban működik.

Az iskolai könyvtárral az iskolai közösség minden tagja
7. képessé válik az elkötelezett, kritikus gondolkodásra.
8. képessé válik a hatékony olvasásra.
9. képessé válik az információ felelős és kritikus használatára és létrehozására.
10. egész élete során könyvtárhasználó marad.

A Te iskolai könyvtárad mennyit teljesít a fentiekből? Megvan a 10 pont?

A célkok megvalósításának feltételei

Alapvetően két feltételt határoznak meg: a szakembert és a programot. A szakembert úgy határozza meg a dokumentum, hogy “iskolai könyvtári szakember”, hiszen lehet könyvtárostanár és mellette dolgozó könyvtáros is – mi itt összefoglalóan, röviden iskolai könyvtárosnak nevezzük. A program pedig az iskolai könyvtár teljes tevékenységrendszerére vonatkozik.

Az iskolai könyvtárosok
1. képzettek és tagjai a szakmai szervezetüknek.
2. motiváltak, elkötelezettek és együttműködők.
3. jó vezetők.
4. képesek a könyvtár és a könyvtári program működtetésére és irányítására.
5. szakértő módon tanítják az újabb műveltségterületeket és digitális kompetenciákat.
6. Felelősséggel tartoznak a tanárok és a diákok felé egyaránt.

Az iskolai könyvtári program
7. a tanulók fejlődésére összpontosít.
8. együttműködésen alapul.
9. élvezi az iskolavezetés támogatását.
10. megfelelő és folyamatos finanszírozással támogatott.
11. a szakmai irányelveknek megfelelően tervezett és működtetett.
12. az iskolai közösség minden tagja számára elérhető.
13. folyamatosan elszámoltatható.

A Te iskolai könyvtáradban hány feltétel van meg a 13-ból?

Mit lehet tenni?

Pedagógusként, tanulóként és szülőként tudni kell a jogainkat, és ha azok csorbulnak, akkor a megfelelő helyen kérni kell azok biztosítását. Magyarországon a köznevelési és a szakképzési törvény is kimondja, hogy a tanulónak és a pedagógusnak is joga az iskolai könyvtár használata. A nemzetközi nyilatkozat főleg a tanulóra összpontosít, de az iskolai, sőt óvodai dolgozók sem elfelejtendők. Az iskolai könyvtár nemcsak a tanulók, hanem a dolgozók jóllétét, tanulását is hivatott támogatni, sőt ezek mellett a dolgozók számára a munkát – vagyis a nevelést-oktatást – dokumentumokkal, eszközökkel, módszerekkel együttműködésekkel.

Számos helyen csak papíron működik a könyvtár, a könyvtárostanár annyi más iskolai munkát végez, hogy gyakorlatilag alig funkcionál, más helyeken nem a megfelelő végzettségű, képességű kolléga dolgozik. De ez rajtunk is múlik! Az igényeknek látszódniuk kell, nem adhatjuk fel, hiszen ez az elsorvasztás támogatása.

Pedagógusként vagy bármely iskolai dolgozóként

Az alábbiakat teheted: ha jó az iskolai könyvtáros és a könyvtárostanár azért, ha nem jó, akkor pedig azért, hogy jelezd az igényt. Például:

  • Keresd könyvtári órák közös szervezésével, hiszen ez tantervben előírt feladatod! (Ha te nem is tudod, hogy a tanterv a te tárgyadban mit mond erről, a könyvtárostanárnak tudnia kell.)
  • Adj a diákoknak információkeresésen alapuló feladatokat, amikhez ajánld a könyvtárat és a könyvtárostanárt, akkor is, ha online kell keresni!
  • Átnézheted szakterületed könyvtári állományát, hogy javaslatot tegyél a könyvtárosnak, a vezetőnek, és hogy tudd, mit ajánlhatsz a diákoknak.
  • Ha az iskolai könyvtáros hiányzik (beteg, távol van) állj ki amellett, hogy őt is helyettesíteni kell, nemcsak a matematikatanárt. (Egy könyvtár minél kevesebbet van nyitva, annál jobban leszoknak róla.)
  • Ülj be oda kutatni, dolgozni, hogy ezzel is népszerűsítsd a diákok előtt, és hogy megtapasztald a jót, vagy hogy szóvá tehesd, hogy ez miért nem működik megfelelően!
  • Hívd meg a könyvtárostanárt egy szülői értekezletre!
  • Ha véleményed van az iskolai könyvtárról, azt oszd meg kollégáiddal, vezetőiddel!
  • Ha valamiben segített a könyvtár, mondd el mindenkinek, ajánld másoknak is!
  • Ha a könyvtárostanár kezdeményez, légy nyitott, keresd a közös pontokat!

És még biztosan számos más lehetőséget is ki tudsz találni:)

Pedagógusjelöltként

  • Képzésed során keresd, kérd a könyvtárpedagógiai tartalmakat!
  • Ha gyakorlaton vagy, keresd a könyvtárat is!
  • Kérd a könyvtárostanár együttműködését, hogy könyvtári órán hospitálhass, és ki is próbáld (ez nemcsak a könyvtárostanár-jelöltek lehetősége)!

Szülőként:

  • Kérdezd meg gyermeked, járt-e már az iskolai könyvtárban!
  • Kérdezd meg, mit szeret és mit szeretne ott csinálni!
  • Beszélj róla, hogy tudja, vannak jogai az iskolai könyvtár használatával kapcsolatban!
  • Ha nem vagytok elégedettek az iskolai könyvtári szolgáltatásokkal, akkor jelezzétek az iskola felé!
  • Ha nem működik a könyvtár, akkor jelezd – legjobb, ha többedmagaddal – az igazgatónak, a fenntartónak.
  • Ha elégedettek vagytok, vagy különösen szerettek valamit az iskolai könyvtárban, azt is jelezzétek az iskola felé, sőt posztoljátok ki ország-világnak!
  • Támogathatod könyvekkel (de előtte kérdezd meg, kellenek-e). De tudd, hogy ez nem a te dolgod, hanem a fenntartóé – állami iskolákban ez az ingyenes oktatás része!
  • Nyílt napokon, iskolaválasztáskor nézd meg a könyvtárat is! (Ha az iskola nem mutatja magától, kérdezz rá!) Ez is egy szolgáltatás, ami hozzátartozik az iskola minőségéhez!
Szomorú…

Diákként

  • Tudd, hogy jogszabály biztosítja, hogy van beleszólásod a könyvtár működési rendjébe, vagyis pl. a nyitva tartásába!
  • Iskolai feladataiddal (beadandók, kiselőadások, projektek) keresd fel a könyvtárat, teszteld, miben tud segíteni, mutasd igényeidet!
  • Ha a könyvtárostanár kezdeményez, légy nyitott, keresd a lehetőségeket!
  • Ha úgy érzed, hogy a könyvtár nem szólítja meg eléggé a korosztályod, ajánld, hogy kortársként segítesz például a beszerzendő művek kiválasztásában, programok tervezésében, népszerűsítésében!

Terjeszd!

Az egyes víziókra és feltételekre rövid videókban is felhívjuk a figyelmet. Kérjük, oszd meg ezeket sajt közösségedben, hogy a gondolat, az igény eljusson minél többekhez (október végére lesz az összes elérhető, addig naponta tesszük közzé őket):

És kérjük, oszd meg ezt a cikket is, hogy minél többek gondolkodhassanak el azon, hogy az ő iskolai könyvtáruk él-e vagy megmentésre szorul!

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete