november 17-21. Őszi középszintű szóbeli érettségik
december 5-ig: Diagnosztikus fejlődésvizsgálat
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
november 17-21. Őszi középszintű szóbeli érettségik
december 5-ig: Diagnosztikus fejlődésvizsgálat
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
november 17-21. Őszi középszintű szóbeli érettségik
december 5-ig: Diagnosztikus fejlődésvizsgálat

írta: Dömsödy Andrea
a Könyvtárostanárok Egyesületének alelnöke
Október az iskolai könyvtárak világhónapja.
Ilyenkor
1. ünnepeljük, hogy vannak jól működő iskolai könyvtárak,
2. felemeljük a hangunkat azokért, akiknek nincs iskolai könyvtáruk,
3. felhívjuk a figyelmet, hogy jobban is működhetnének az iskolai könyvtárak, ha jobbak lennének a feltételek, lenne támogatás, nagyobb igény.
A Te iskoládban, gyermeked, unokád iskolájában a világhónap három fő üzenete közül melyik teljesül?

Magyarország hagyományainak köszönhetően a világ számos országához képest jól áll abban a tekintetben, hogy hány gyerek fér hozzá iskolai könyvtári szolgáltatásokhoz, viszont sok országhoz képest egyre jobban lemaradunk, ha azt is vizsgáljuk, hogy hány órában és milyen minőségben áll rendelkezésre. Összehasonlítható statisztikai adatunk a hazai oktatási statisztikából van (https://portal.ktep.hu/feltetelek), mely egyértelműen mutatja a csökkenést. A szolgáltatóképesség viszont ezekből az adatokból nem látható, de azok csökkenéséről sok az aggasztó hír, miközben nagyon hatékony, jógyakorlatok is ismerhetők hazánkban is.
IFLA – UNESCO nemzetközi irányelvek
Az IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) a könyvtárak nemzetközi szervezete. Az UNESCO-val együttműködve 1999-ben adta ki először iskolai könyvtári nyilatkozatát, mely 3 oldalban fogalmazta meg, hogy az iskolai könyvtárak szolgáltatásai és pedagógiai tevékenységük nélkülözhetetlenek az egész életen át tartó tanuláshoz, a kreativitáshoz és a felelős állampolgársághoz. Címe egyben fő üzenete is:
Ezt a nyilatkozatot két részletesebb útmutató követte. Majd a technológia, a társadalom és az oktatás számos változása miatt 2021-ben megújított nyilatkozatot adtak ki, melyet több szervezettel való egyeztetés után 2025-ben az UNESCO-val közösen adott ki az IFLA. Az új változat fókuszában a minőségi és inkluzív oktatás támogatása áll:

Az iskolai könyvtári nyilatkozatok és útmutatóik összegyűjtve angol és magyar nyelven itt érhetők el: https://portal.ktep.hu/iranyelv
Vízió vagy valóság?
A 2025-ös nyilatkozat 10 víziót fogalmaz meg, melyek azt mutatják, hogy milyen, miben segít az elvárásoknak megfelelő iskolai könyvtár. Ezek ellenőrzőlista formára fogalmazva a következők:
Az iskolai könyvtár fejleszti a tanulást és a tanítást, mert
1. diplomás iskolai könyvtárosok dolgoznak benne.
2. biztosítja a minőségi gyűjteményt, más információforrásokat és digitális technológiákat.
3. inspiráló tereket nyújt helyben és az online térben.
4. együttműködésre ösztönöz a műveltség, a kritikai gondolkodás, a kreativitás és a globális állampolgárság fejlesztése érdekében.
5. törekszik az esélynövelésre. Szabályzataiban és tevékenységében is az iskola minden tagjának megkülönböztetés nélkül szolgáltat.
6. az ENSZ Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával összhangban működik.
Az iskolai könyvtárral az iskolai közösség minden tagja
7. képessé válik az elkötelezett, kritikus gondolkodásra.
8. képessé válik a hatékony olvasásra.
9. képessé válik az információ felelős és kritikus használatára és létrehozására.
10. egész élete során könyvtárhasználó marad.
A Te iskolai könyvtárad mennyit teljesít a fentiekből? Megvan a 10 pont?
A célkok megvalósításának feltételei
Alapvetően két feltételt határoznak meg: a szakembert és a programot. A szakembert úgy határozza meg a dokumentum, hogy “iskolai könyvtári szakember”, hiszen lehet könyvtárostanár és mellette dolgozó könyvtáros is – mi itt összefoglalóan, röviden iskolai könyvtárosnak nevezzük. A program pedig az iskolai könyvtár teljes tevékenységrendszerére vonatkozik.
Az iskolai könyvtárosok
1. képzettek és tagjai a szakmai szervezetüknek.
2. motiváltak, elkötelezettek és együttműködők.
3. jó vezetők.
4. képesek a könyvtár és a könyvtári program működtetésére és irányítására.
5. szakértő módon tanítják az újabb műveltségterületeket és digitális kompetenciákat.
6. Felelősséggel tartoznak a tanárok és a diákok felé egyaránt.
Az iskolai könyvtári program
7. a tanulók fejlődésére összpontosít.
8. együttműködésen alapul.
9. élvezi az iskolavezetés támogatását.
10. megfelelő és folyamatos finanszírozással támogatott.
11. a szakmai irányelveknek megfelelően tervezett és működtetett.
12. az iskolai közösség minden tagja számára elérhető.
13. folyamatosan elszámoltatható.
A Te iskolai könyvtáradban hány feltétel van meg a 13-ból?
Mit lehet tenni?
Pedagógusként, tanulóként és szülőként tudni kell a jogainkat, és ha azok csorbulnak, akkor a megfelelő helyen kérni kell azok biztosítását. Magyarországon a köznevelési és a szakképzési törvény is kimondja, hogy a tanulónak és a pedagógusnak is joga az iskolai könyvtár használata. A nemzetközi nyilatkozat főleg a tanulóra összpontosít, de az iskolai, sőt óvodai dolgozók sem elfelejtendők. Az iskolai könyvtár nemcsak a tanulók, hanem a dolgozók jóllétét, tanulását is hivatott támogatni, sőt ezek mellett a dolgozók számára a munkát – vagyis a nevelést-oktatást – dokumentumokkal, eszközökkel, módszerekkel együttműködésekkel.

Számos helyen csak papíron működik a könyvtár, a könyvtárostanár annyi más iskolai munkát végez, hogy gyakorlatilag alig funkcionál, más helyeken nem a megfelelő végzettségű, képességű kolléga dolgozik. De ez rajtunk is múlik! Az igényeknek látszódniuk kell, nem adhatjuk fel, hiszen ez az elsorvasztás támogatása.
Az alábbiakat teheted: ha jó az iskolai könyvtáros és a könyvtárostanár azért, ha nem jó, akkor pedig azért, hogy jelezd az igényt. Például:
És még biztosan számos más lehetőséget is ki tudsz találni:)


Terjeszd!
Az egyes víziókra és feltételekre rövid videókban is felhívjuk a figyelmet. Kérjük, oszd meg ezeket sajt közösségedben, hogy a gondolat, az igény eljusson minél többekhez (október végére lesz az összes elérhető, addig naponta tesszük közzé őket):

És kérjük, oszd meg ezt a cikket is, hogy minél többek gondolkodhassanak el azon, hogy az ő iskolai könyvtáruk él-e vagy megmentésre szorul!
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete