Versenyképesítés

Coach és szupervizor összefogás a tanárokért

▶︎ Az oldal alján arról találhatsz információkat, hogy miként vehetsz részt egyénileg vagy egy testület tagjaként egy coaching folyamatban.

Miközben egyre keserűbben tapasztaljuk az oktatás mélyülő válságának jeleit, az is világosan látszik, hogy a társadalom egyre több csoportját készteti cselekvésre a kialakult helyzet. Rengeteg erőt ad ebben a nehéz helyzetben, amikor azt látjuk, hogy újabb és újabb közösségek igyekeznek tenni valamit az oktatásban dolgozók életének javításáért. A hazai coach és szupervizor szcéna vezető szakemberei pár hét alatt olyan összefogást hoztak tető alá, ami több száz pedagógusnak segíthet egy jobb életút kialakításában. Akár maradnak a pályán, akár nem.

A coaching szó hallatán sokaknak valószínűleg még mindig valamilyen úri huncutság jut az eszébe, amiért sok pénzt szoktak kiadni azok, akik jó dolgukban már nem tudják, mit csináljanak. A tízmillió mindenhez értő szakember országában hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a coaching valami parasztvakítás, és semmi olyasmit nem ad, amit ne oldana meg a józan paraszti ész és/vagy egy jó beszélgetés (a pofonról vagy a pálinkáról már nem is beszélve).

Pedig a coaching egy nagyon is létező segítő szakma, amelynek művelői pontosan lefektetett szakmai alapelvek és etikai normák mentén végzik a munkájukat. Az üzleti világ profitorientált cégei pedig sok millió dollárt költenek coaching folyamatokra évente, mégpedig azért, mert működik, és ha jól alkalmazzák, minden erre költött summa többszörösen megtérül. A coaching azonban nem csak a gazdag üzletemberek luxusa, léteznek életvezetési vagy házassági, párkapcsolati coachok is, sőt az oktatásban is egyre inkább teret nyer a coaching szemlélet.

Ez nem is csoda, hiszen egy teljesen egyénre szabható módszerről van szó, aminek hatékonysága abban rejlik, hogy nem kész megoldásokat ad, és nem is egy új készség vagy megtanulandó ismeret áll a középpontjában. Egy jó coaching folyamat mindig egy konkrét helyzetre, egy konkrét problémára irányul, melynek megoldása során az egyén meglévő erőforrásait, ismereteit, tapasztalatait mozgósítja. A coach alapvető módszere a kérdezés és az aktív figyelem, az, hogy folyamatos önreflexióra készteti a klienst, így segítve őt abban, hogy rájöjjön a megoldásra.

„A coaching az ügyféllel való partneri együttműködés, olyan gondolatébresztő és kreatív folyamat, amely arra inspirálja az ügyfelet, hogy a legtöbbet hozza ki önmagából személyes és szakmai szempontból is.

A coaching egyedi szolgáltatás, és elkülönül a terápiától, tanácsadástól, mentoringtól és a  tréningtől egyaránt. Akik résztvevői lesznek egy coaching folyamatnak, megtapasztalhatják annak élményét, hogy:

  • másképp látják majd személyes kihívásaikat és lehetőségeiket,
  • megerősödik gondolkodásuk és döntéshozó képességük,
  • fejlődik személyes hatékonyságuk,
  • nő az önbizalmuk, és
  • közelebb kerülnek munkájuk és élet-szerepük beteljesítéséhez.”
(Forrás: International Coaching Federation – Coaching és szupervizor összefogás a tanárokért Facebook oldal)

Én egy amsterdami tanártovábbképzésen találkoztam a „mágikus kérdések” coachingból kölcsönzött módszerével, és egészen döbbenetes volt, ahogyan az aktív figyelemmel párosulva ezek képesek voltak arra, hogy egy másik náció lényegében vadidegen tanárával rövid idő alatt revelatív felismerésekig jussunk el a saját tanári praxisunkkal kapcsolatban.

Ha ennyit tud egy tréningen elvégzett rövid gyakorlat, vajon mire lehet képes egy rutinos szakember és több órányi célzott coaching ülés?

Erre a kérdésre minden bizonnyal hamarosan választ kap az a közel háromszáz pedagógus, aki már jelentkezett a Coaching és szupervizor összefogás a tanárokért felhívására.

Ez év februárjának elején Cservenyák Tamás coach, a Tudatos Vezetés blog szerzője, az Act2Manage társalapítója Facebook oldalán posztolt egy felhívást, amelyben arra buzdította kollégáit, csatlakozzanak hozzá, és segítsenek a coaching erejével a magyar pedagógusok helyzetén. Tamás eddigre már túl volt jó pár pro bono ülésen, egy vidéki iskola nevelőtestületének tagjaival már hetek óta dolgoztak azon, hogy megoldást találjanak az őket érintő problémákra. A mi ismeretségünk onnan ered, hogy annak idején diákként ugyanannak az egri gimnáziumnak a padjait koptattunk, pár éve pedig nekem is rengeteget segített új utakat találni, amikor a kiégés kellős közepén hirtelen nagyon nem láttam, merre van az előre.

Tamás felhívására eleinte pár tucat coach jelzett vissza, majd sorra csatlakoztak a legnevesebb hazai szakmai szervezetek és coachképző intézmények, melyek tovább vitték az összefogás hírét korábbi diákjaik között. Május elejére a résztvevő szakemberek száma elérte a háromszázat, ők mindannyian egy öt ülésből álló coaching folyamatot ajánlottak fel pedagógusok vagy pedagógus teamek részére. Meg is történt a jelentkező tanárok összekötése a coachokkal, és el is indult a munka.

„Akikkel nem ismerjük egymást személyesen, azoknak írom, hogy 2010 és 2014 között aktívan dolgoztam a hazai coach szakmai közösség építésén (azóta más prioritásokra fókuszáltam, de természetesen figyelemmel kísértem a dolgok alakulását). A mi hivatásunkban már hagyománya van a nehéz helyzetben lévők támogatásának. 2012-ben az akkor felszámolt MALÉV volt dolgozói számára szerveztünk ingyenes karriercoaching projektet a váltás segítésére. Azóta a szakmai közösség minden évben non-profit szervezetek tucatjainak biztosít pro-bono coachingot.”

Cservenyák Tamás

Az összefogás híre gyorsan terjedt, köszönhetően többek közt az olyan együttműködő partnereknek és támogatóknak, mint a neteducatio.hu, az ujpedagogia.hu vagy a United Way Magyarország. Következő lépcsőfokként immár a tanárokkal együtt dolgozó coachok is segítséget kapnak szupervízió formájában.

Természetesen, ahogyan az várható volt, szinte azonnal megjelentek a szkeptikus, „a tanároknak jobb fizetés kell, nem pedig coaching” jellegű kommentek is. Nyilván senki nem gondolja, hogy a magyar oktatás ügyét a coachok fogják kihúzni a gödörből, vagy hogy bárkinek az életét egy csapásra rendbe teszi majd öt coaching ülés. Ugyanakkor két dolgot mindenképp érdemes szem előtt tartani:

  1. Több száz szakember kész odaadni a magyar pedagógusoknak ingyen sok órányi figyelmet, szaktudást, segítő támogatást. Olyasmit, amit egyébként jó áron értékesíthetne a piacon, hiszen, ahogyan már említettem, a coaching egy virágzó üzletág. Ez akkor is elismerést és köszönetet érdemel, ha valaki nem él vele, vagy esetleg továbbra is megmarad annál a meggyőződésénél, hogy az egész coaching nem több, mint egy divatos buzzword.
  2. Ami még fontosabb: sok ezer magyar pedagógus készül olyan döntést meghozni ezekben a hetekben, hónapokban, ami az egész további életére kihat majd. Vagy azért, mert ott hagyják a pályát, és egy új karrierbe kezdenek, vagy azért, mert maradnak, és ebben a valóságban kell tovább élniük.

Ha valamire igazán nagy szükségük van most ezeknek a kollégáknak, az az aktív, ítélkezésmentes, együttérző figyelem és a jó kérdések.

Ha szeretnél te is egyénileg vagy egy testület tagjaiként részt venni egy coaching folyamatban, töltsd ki az erre a linkre kattintva elérhető űrlapot.

Érdemes bekövetni Coach és szupervizor összefogás a tanárokért Facebook oldalát is, ahol mindig naprakész információkat és friss híreket találhattok