Leértékelés

A magyar vívmány lerombolása: veszélyben a világhírű magyar óvodapedagógia

▶︎ Az óvodai nevelő szakmát honosítana meg a kormány egy rendelettervezet szerint.
▶︎ Az alábbiakban a Civil Közoktatási Platform két szakértőjének véleményét olvashatjuk a változtatásról.
▶︎ A cikk alján te is aláírhatod a Tanítanék petícióját a státusztörvény ellen.

Kevés az óvodapedagógus, a kormány úgy érzi, valamit tenni kell. Nem a munkakörülményeket, a fizetéseket akarja javítani – úgy érzik, az is egy lehetőség, ha enyhítenek a képzettségi előírásokon. Ehhez viszont harminc évet kell visszalépni az időben: vissza kell hozni a középfokú óvónőképzést, és – a felsőfokú végzettségű óvodapedagógusok helyett – újra meg kell engedni a középfokú végzettségűek foglalkoztatását az óvodákban.

2019-ben már voltak ilyen tervek, azonban akkor – a nagy felháborodás hatására – a kormány visszakozott. Pontosabban: a szokásos módon nem ismerte be a tiltakozást kiváltó elképzelés létezését.

Most újabb próbálkozást látunk.

Titokban, az óvodapedagógus-képzőkkel, a szakmai szervezetekkel való mindenféle egyeztetés nélkül, a szakértők tiltakozása ellenére be akarnak vezetni egy új középfokú szakmát, az óvodai nevelőt. Egy szakképzési rendelettervezetből már hivatalosan is látható ez a terv, azonban az pontosan nem látszik, hogy milyen jogai lesznek az óvodai nevelőnek.

Tartunk tőle, hogy nem az óvodapedagógus segítésére képzi majd a pedagógiai technikum ezeket a szakembereket – hiszen ha ez lenne a cél, erre ott van az oktatási szakasszisztens és a pedagógiai asszisztens képzés – hanem az önálló nevelőmunkát is lehetővé teszik számukra.

Ha lehetőség lesz a felsőfokú végzettségűek helyett középfokú végzettségűeket alkalmazni, sok fenntartó fog élni ezzel a költségkímélő megoldással. Ezt a veszélyt csak úgy lehet elkerülni, ha nem vezetik be az óvodai nevelő szakmát. 

Amennyiben a cél valóban az óvodapedagógus munkájának segítése, akkor egy új szakma bevezetése helyett javasoljuk az oktatási szakasszisztens szakma óvodai szakasszisztens szakirányának bevezetését.

A középfokú óvóképzést sokan szerették. Többen érvelnek mellette, sőt, sokan mondják, hogy többet tanultak ott, mint a főiskolán. Lehet. A világban sok helyen középfokú az óvodás korosztállyal foglalkozók végzettsége.

A főiskolai szint azonban vívmány. 1959 óta tart. Nem lehet cél a lefokozása.  Ha meg is marad a főiskolai képzés, mellette visszaalakul egy rendszer, amely már a résztvevők életkora miatt sem képezheti a hallgatókat a „finomhangolású” munkára.

Hogyan lehet 14-19 éves „gyerekeket” felkészíteni a családközpontú intervencióra, a szakszolgálati és egyéb szakemberekkel való együttműködésre, a „más” gyerekkel való bánásmódra, a differenciálásra, a digitális világ kihívásaira, az innovációk észrevételére és azok beépítésére, a saját munkába történő adaptálására?

A mai 19 évesek kevésbé érettek a fél évszázaddal előttieknél, és az erőteljesen  megváltozott világ alaposan, cizelláltan felkészített pedagógusokat kíván. Az új követelmények, kompetenciák elsajátítása ma már megköveteli a felsőfokú végzettséget.

Ma már a közgazdászok is tudják, mekkora ostobaság megpróbálni a kisgyermekkori nevelésen spórolni. Az ún. Heckman-görbe jól mutatja, hogy a legjobban a kisgyermekkori nevelésre fordított kiadások térülnek meg a későbbi életút során.

HECKMAN, J. J. – MASTEROV, D. V. (2007): The Productivity Argument for Investing in Young Children. NBER Working Papers 13016, National Bureau of Economic Research, Inc.

A középfok nem ördögtől való, ha megvan a maga szerepe. Itt most tudjuk, hogy mi ez a szerep?

Pusztán az, hogy a hiányzó pedagógusokat pótoljuk? A kisgyermeknevelőknél, akik mindkét szintű végzettséggel elhelyezkedhetnek a bölcsődékben, a BA-t végzettek közül többen panaszkodnak, hogy nem tudnak elhelyezkedni, mert középfokú végzettségűt  vesznek fel, hiszen ők olcsóbbak. Ez várhat a főiskolát végzett óvodapedagógusokra is?

Megoldási lehetőségek léteznek. Például, ha a középfokú végzettség után könnyített feltételekkel kerülhetnek be a hallgatók a főiskolára. És az is egy jó lehetőség, ha a középfokot végzettek számára lennének kreditbeszámítási lehetőségek. Hasonlóra van már példa: az oktatási szakasszisztens képzést befogadja a főiskola, oktatják is, és kreditbeszámítási lehetőség is van, ha az adott főiskolán folytatják felsőfokú tanulmányaikat a hallgatók. Megoldás lehet az is, ha a középfokot végzettek lesznek az új pedagógiai asszisztensek.

Sokféle megoldás lehet jó, csak az nem, ha a két végzettség azonossá válik.

Ezzel leértékelődik a főiskolai színt és veszélybe kerülhet a magyar vívmány, a híres magyar óvodapedagógia. Az óvodapedagógusok presztízse amúgy sem eléggé magas a társadalmi megítélés szintjén.

Mit várhatunk ezután?

Sok mindent nem tudunk, számos további kérdés merül fel: milyen különbségek lesznek a munkaköröket illetően? Mi lesz más, ha azonos munkakört töltenek majd be a kétféle végzettségű szakemberek? Más lesz-e az életpályájuk? Más lesz-e a fizetésük? Miért éri meg majd főiskolát végezni? Ezekre, és még sok mindenre nem tudjuk a választ. Jó lenne megnyugtató részleteket megtudni. Nem elég, ha az újságírók kérdéseire az a válasz, hogy felesleges a pánik, nincs kormányzati szándék az a középfokú végzettségű óvónők foglalkoztatására.

Elvárjuk, hogy hozzák nyilvánosságra a képzési és kimeneti követelményeket, amiből kiderül, hogy pontosan mire képesít majd ez a szakma. Amennyiben az óvodapedagógus munkájának segítésére, akkor egy új szakma helyett javasoljuk az oktatási szakasszisztens szakma óvodai szakasszisztens szakirányának bevezetését, és a felsőoktatási intézmények óvodapedagógus szakján a kreditbeszámítás lehetőségét.

Amennyiben azonban az óvodai nevelő önálló nevelőmunkát végezhetne, és a szakma bevezetésének célja a felsőfokú végzettséggel rendelkező óvodapedagógusok középfokú végzettségűekkel való helyettesítése lehetőségének biztosítása, azt szakmailag nagyon károsnak tartjuk.

A Civil Közoktatási Platform az óvodai nevelő szakma bevezetését elutasító véleményét beküldte a szakképzési törvény végrehajtási rendelete módosításának társadalmi egyeztetésére. Tiltakozó állásfoglalást adott ki a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület és a Magyar Pedagógiai Társaság, és megszólalt számos más szakmai szereplő is. A Szülői Hang is tiltakozott a tervezet ellen.

Hallassa hangját minden érintett! Akadályozzuk meg az oktatás minőségének rombolásához vezető újabb lépést!

▶︎ Írd alá te is, hogy ne nyújtsák be a bosszútörvényt! Az alábbiakban a Tanítanék petícióját találod.