Állami oktatás

Magán nyelviskola tartja a nyelvórákat több állami intézményben

Magán nyelviskolák láthatják el több állami oktatási intézményben is a nyelvoktatási feladatok egy részét – ez pedig több szempontból is komoly problémákat vet fel.

▶︎ Te is magán nyelviskolával szerződve tanítasz állami intézményben? Nálatok is előfordul ilyen? Esetleg a te nyelviskolád is közvetít ki pedagógust? Kíváncsiak vagyunk a tapasztalataidra, jelentkezz nálunk az ezen a linken elérhető űrlapon!

Jellemzően email-listákon terjed annak a budapesti nyelviskolának a hirdetése, amiben nyelvtanárokat toboroznak, jellemzően budapesti, állami, tankerületi fenntartású intézményekbe. A hirdetés szövege szerint már több éve foglalkozik ezzel a vállalkozás:

Mivel a köznevelésben es a szakképzésben a helyzet nyelvtanári területen az elmúlt évtizedben sokat romlott, már sok éve foglalkozunk azzal, hogy a mi nyelviskolánk delegál angol tanárokat adott, köznevelésben vagy szakképzésben működő intézményekbe.”

A nyelviskola tanártoborzó hirdetése szerint tankerületi iskolák, egyházi és alapítvány fenntartású intézmények egyaránt vannak a kiszolgált intézmények között. A hirdetés szövegéből ugyanakkor következtethetünk arra is, hogy a vállalkozás szakképző centrumokhoz tartozó intézményeket is ellát.

A hirdetés szövege szerint

a tanárokkal nem a tankerületi központ, hanem a nyelviskola szerződik,

és a nyelviskola által így „kiközvetített” pedagógusnak kizárólag a tanóra leadása a feladata, továbbá évente két fogadóórát kell ellátnia. A hirdetés kiemeli: a „köznevelési és szakképzési intézményekben jelentkező egyéb feladatok nem érintik a mi tanárainkat (helyettesítés, ügyelet, értekezletek, stb.)” — azaz az így toborzott pedagógusok nem vesznek részt az intézmény életében a tanóra leadását követően:

„nincs délutáni kísérés, nincs helyettesítés, nincs reggeli ügyelet, nincs fogorvoshoz kísérés, nincs ilyen-olyan fejtágítás, stb.)”

Hátrány az erre a munkára jelentkező pedagógus szempontjából, hogy csak szeptembertől júniusig jár érte pénz, mivel a nyelviskola csak erre az időszakra szerződik az „adott fenntartóval”.

A hozzánk eljuttatott hirdetésben több intézménybe keresnek nyelvtanárt. Ezek az intézmények jórészt a Közép-Pesti Tankerülethez tartoznak – a hirdetés részletesen taglalja az egyes intézményekben zajló oktatás minőségét, az egyes helyszíneken várható feltételeket. A ténylegesen megemlített intézmények a XIII. kerületi Herman Ottó Általános Iskola, az Ady Endre Gimnázium, a Weiss Manfréd Szakközépiskola és Gimnázium, az V. kerületi Szt. István Általános Iskola, a XIII. kerületi Gourmand Vendéglátóipari Szakközépiskola.

Független forrásból is megerősítettük, hogy a hirdetés tartalma valódi, és hogy a kérdéses magán nyelviskola több feladatellátási helyen is végzi ezt a fajta tevékenységet. Egyik forrásunk szerint ez a magánvállalkozás nagyobb számú iskolát, középiskolát segít ki nyelvtanárokkal.

A fenti okból külön kértük a Klebelsberg Központ tájékoztatását az ügyben.

Különösen az érdekelne bennünket, hogy menyire elterjedt a magán nyelviskolák bevonása az intézményi nyelvoktatásba, illetve arra is kíváncsiak vagyunk, vajon más tantárgyak esetében is előfordulhat-e ilyen jellegű külsős céges beszerzés.

Miért gond ez a megoldás?

A nyelviskolák által kiközvetített óraadó nyelvtanárok rendszere – a jelenlegi formában legalábbis – hosszabb távon nem jelenthet megoldást az állami oktatásban. Az, hogy a tankerületek nem tudják saját állománnyal megoldani a nyelvórák ellátását, jelzi: az állami intézmények feladatellátása problémássá válhatott, a pedagógushiány miatt a diákok oktatáshoz való joga tovább sérülhet.

Az intézményekben folytatott pedagógiai munka nem csak a tanóra időtartamának kitöltéséről szól, az annál sokkal szerteágazóbb. Amennyiben nincs elegendő pedagógus, aki elvégezné az intézményben felmerülő, tanórán kívüli pedagógiai feladatokat, úgy az az oktatási esélyegyenlőséget is sértheti.

Az oktatási intézmény nem nyelviskola – egy nyelviskolai jellegű működéssel nem lehet biztosítani az intézmény, mint szociális tér működését sem. Az iskola, az oktatási intézmény élete nem csak a tanórákon zajlik, rengeteg pedagógiai feladat merül fel annak szervezése kapcsán.

Ugyan pontos adataink nincsenek arról, hogy a kiközvetített kollégák milyen anyagi feltételekkel látják el ezeket a tanórákat, az teljesen biztos – hiszen a hirdetésből is kiderül –, hogy lényegesen eltérő munkakörülmények alakulnak ki ezekben az intézményekben. Mivel szinte biztosan eltér a bérezés is, ez a helyzet munkahelyi és bérfeszültségeket okozhat – ami pedig hozzájárulhat a munkakörnyezet további romlásához, illetve a további elvándorláshoz.

Ha ez a jelenség általános, az az állami oktatás elhanyagolása folytán kialakult kritikus szakemberhiányra utal: a bérrendezés elmaradása, az állami oktatás leépülése fenntarthatatlan állapotokat idéz elő a teljes oktatási rendszerben és összességében az állami intézmények által biztosított kritikus színvonalesésére mutat rá.

Még a szóban forgó hirdetés hirdetés is így zárul:

„az ellátatlan angol óráktól szenvedő gyerekek nevében is kérünk arra, hogy segíts vagy te magad, vagy az ismerőseid köréből valaki!”

Az üggyel kapcsolatban a Klebelsberg Központot is megkérdeztük, amint választ kapunk, kiegészítjük cikkünket.

Neked is van ilyen tapasztalatod? A te intézményedben is nyelviskolából érkező, esetleg külsős vállalkozó által kiközvetített tanár tanít? Esetleg te magad tanítasz így? Mindenképpen írj nekünk, kíváncsiak vagyunk a tapasztalataidra – akár anonim módon is. Ha van mondandód az ügyben, az ezen a linken elérhető űrlapon lépj velünk kapcsolatba!

De… miért?! Miért nem iratkoztál fel a hírlevélre? Egyre nehezebb eljuttatni hozzád a cikkeinket… Itt tedd meg: