Nem erőből

Hekkeld az irodalomórákat kreatív írással! – így csinálta Sulyok Blanka, és így csináld akár te is!

▶︎ Ebben a cikkben és a kapcsolódó videóinterjúban Sulyok Blankát kérdezzük arról, hogy került a faipari technikumba kreatív írás, és hogy miként eredményezett kisebb csodát ez a módszer a közösségben.
▶︎ A cikk alján megkértük Sulyok Blankát, adjon pár tippet azoknak, akik szintén kipróbálnák az eredetileg Lackfi János és Vörös István által egyetemi hallgatók számára kialakított módszertant.

Sulyok Blanka soha nem csinált titkot abból, hogy nem hajlandó mindent megtanítani, amit központilag előírtak. Így ahelyett, hogy a faipari suli csupafiú-osztályaiba hatalmi szóval beleverte volna a „kötelezőket”, bemagoltatta volna a bemagolni valókat, valami egészen meglepőt művelt: kreatív írás segítségével mutatta be az addig alulmotivált diákcsoportoknak, hogy micsoda óriási élmény szöveget alkotni.

A sikerélmény. Ez volt a legnagyobb eredménye annak a módszernek, amiről már egyetemen eldöntötte, hogy kipróbálja a diákjaival.

„Nyilván erőből is le tudom nyomni a tananyagot”

– magyarázza. Hiszen ha határozott, és erőszakos, akkor egy időre beleveri a diákokba az előírtakat, akik ezután persze alig várják majd, hogy elfelejthessék végre ezt a sok értelmetlen dolgot, amit megtanultattak velük. Ehelyett visszanyúlt ahhoz a kreatívírás-módszertanhoz, amit az egyetemen Lackfi János és Vörös István kurzusain ismert meg. És ami ezután következett, az tényleg hollywoodi filmekbe való. Megérkezett az említett sikerélmény.

Mint a reálintézményekben általában, a faipari technikumban sem kimondottan irodalomtanulás iránt égő vágyat érző diákok ültek a padokban. Sulyok Blanka az igazgatóval egyeztetve vágott bele a tervbe – már a felvételi elbeszélgetésen jelezte az intézményvezetőnek, hogy ezt szeretné csinálni, és ő szerencsére partner is volt. A diákok közönyét hamar felváltotta az érdeklődés, a meglepődés – és a sikerélmény, az alkotás szabadsága.

A kreatív írás meglepő hatása volt, hogy valóságos irodalmi pezsgés indult a korábban ilyen szempontból jóformán egyáltalán nem érdeklődő közösségben. Irodalmi kávéházakat szerveztek a diákok, a projektnek lett Facebook-oldala – és maga, Lackfi János is megtisztelte a társaságot: volt, hogy ő is közreműködött, volt, hogy segített a résztvevőknek. A diákok ellentmondásos témákat is feldolgoztak: a hajléktalanságról kialakult disputa vége az lett, hogy közös irodalmi kávéházak szerveződtek a Fedél Nélkül alkotóival.

A rengeteg „kötelezően előírt” tananyagot Sulyok Blanka ifjúság elleni bűnnek tartja. Ő ezért nem is volt hajlandó mindent megtanítani – a vaskos központi penzum helyett inkább kortárs szerzőket vitt be az óráira és a kreatív írással hozta meg a gyerekek érdeklődését az irodalom, a szövegalkotás iránt. Ezt nyugodt szívvel megtehette, hiszen a szóbeli érettségi anyagát, tételeit ő maga állíthatta össze – azaz diákjai ismeretében maga dönthette el, mi az a lexikális tudás, amit nekik a tizenkettedik osztályig meg kellett tanulni.

Ez azonban megváltozott.

„Most már az írásbeli érettségin is van olyan teszt, ami lexikális tudást mér” – utal a központi írásbelikre Sulyok Blanka. Így pedig kiszámíthatatlan, mit kérdeznek.

„Én nem ilyen libatömőnek szerződtem”

– mondja, és amíg ez a NAT és ez az érettségi szabályozás van érvényben, addig ő középiskolai magyartanárként nem szeretne tanítani.

Ez koránt sem volt egyszerű döntés számára.

Azonban Sulyok Blankát nem olyan fából faragták, hogy teljesen feladná. Most ugyanis gyógypedagógiát tanul.

„Szeretném a kreatív írást terápiás írásként a jövőben alkalmazni olyan diákoknál, akiknek komolyabb szövegértési, szövegalkotási nehézségei vannak” – mondja.

Megkértük Sulyok Blankát, foglalja össze, hogyan érdemes belevágni, mire érdemes odafigyelni, ha valaki esetleg ki szeretné próbálni a kreatív írást a diákjaival. Az alábbiakat ő írta nekünk.

Kreatív írás középiskolás fokon

A kreatív írás olyan irányított szövegalkotás, amely során a résztvevők néhány előre meghatározott szempont illetve szabály alapján alkotnak saját szöveget, bármilyen műfajban.

Mi NEM célja?

  • hogy örökérvényű remekművek szülessenek (ha megtörténik, az persze nem baj)
  • hogy mindenki bekapcsolódjon, ha tetszik, ha nem
  • hogy profi íróvá-költővé, na adj isten magyartanárrá képezzük jobb sorsra érdemes diákjainkat
  • hogy az iskolában amúgy elvárt nyelvi standardhoz ragaszkodjunk
Mi célja?

  • az írás közbeni flow átélése, öröm és boldogság és szabadság
  • szövegértési, szövegalkotási kompetenciák fejlesztése
  • bátor átjárás a különböző nyelvi regiszterek között
  • a szövegek és végső soron egymás illetve önmagunk mélyebb megismerése
  • sikerélmény
  • a költészet, az olvasás szépségének felfedezése és mély megértése, megszeretése
  • kritikus gondolkodás
  • stb.
Kreatív írás hozott anyagból

Végy egy szöveget, amit úgyis muszáj tanitanod, és keress benne valamit, ami átírásra okot adhat. (Ez a legnehezebb, mégis a legkézenfekvőbb – ha közoktatásban tanítasz, úgyis központilag előírták neked, hogy mit taníthatsz, ha betartod, másra nem is lesz időd, de persze a kötelezőkre sem lesz elég. Úgyis reménytelen, ezért hát ne sajnáld az időt a kreatív írástól, a Kréta naplóba pedig beírod óracímnek a kötelező mű címét, ennyi.) Lehet ez tartalmi, formai dolog, egy izgalmas szókép, egy ritmus, bármi. Bátran szedjétek ízekre és alkossátok újra saját fantáziátok szerint.

Példa:

Engem a Szerelem
piros labdával szíven ért, és egy
szépcipőjű, aranyhajú
lánnyal játszani hívott,

(Anakreón, Babits Mihály fordítása)
A diákok átiratai:

Engem a Szerelem matekórán körzővel szúrt sziven
és több ponton összekötött a végtelennel.

Engem a szerelem informatikaórán vírussal fertőzött meg,
és kitörölte az összes exemet a memóriámból.

További példák

  • Írjatok még egy színt Az ember tragédiájához, játszódjon napjainkban ott, azon a településen, ahol éltek.
  • Csináljatok a kötelező regényből három soros haikut, ha ez túl nehéz, akkor pár mémet (a kötelezőt nem fogják elolvasni, legalább nézzétek meg filmen vagy legalább meséld el, miről szól).
  • Készítsetek a mítoszok, regények, drámák szereplőinek Facebook-profilt (esetleg kérdezd meg a diákokat előbb, milyen közösségi oldalt használnak, és olyan profilt), posztoljanak a nevükben, illetve lépjenek online interakcióba egymással.
  • Írják át a diákok egy-egy klasszikus mű szövegét az általuk használt szlengbe. Nagyon sok új szót tanulhatsz így te is. A diákok nagyon szeretik, ha a tanáruk hajlandó tanulni tőlük – mindenki nyer, ha néha kicsit cserélődnek a szerepek
Szövegalkotás kortárs szépirodalom/művészet nyomán

Kis szerencsével találsz olyan kortárs szövegeket, amelyek még a kötelező irodalomhoz is kapcsolódnak valamiféle cseles intertextualitás nyomán. Ha ez nagyon közvetett, annyi baj legyen. Az is lehet egy kreatív feladat, hogy keresünk kapcsolódást a diákokkal együtt a Szent Tananyaghoz.

Itt egyébként ugyanaz a módszer, mint a klasszikusok át-újra-össze-visszaírásánál. De hatalmas könnyebbséget ad, hogy egyszerűbb a befogadás és a ráhangolódás, sokkal nagyobb eséllyel fognak a diákok a szövegekre rezonálni, márpedig ez elengedhetetlen az inspirációhoz. Amolyan közvetítő közeget jelenthetnek a középiskolások számára többnyire emészthetetlen tananyaghoz. Ne mondjunk le róluk. Ráadásul meg lehet nézni a szerző profilját, akár interakcióba is lehet kerülni vele, szóval a többségnek valószínűleg leesik majd, hogy a költészet amúgy még él. Azt hiszem, sosem kezdtem bele új anyag tanításába anélkül, hogy legalább valami nagyon rövid kortárs szöveggel ne vezettem volna be, amit aztán át is irtunk ráhangolódásként.

Szövegalkotás a diákok által ajánlott/gyűjtött szövegek nyomán

Talán ebben az esetben indulunk a legmesszebbről, ami a kötelező tanyagot illeti, de innen a legszebb odatalálni a szépirodalomhoz. Nem tudom, mennyire ciki bevallani, de én egy diákomnak köszönhetően hallottam először Akkezdet Phiairól, amely formáció a későbbiekben is nagyon sok inspirációt adott a magyarórák megszervezéséhez.

Szinte lehetetlen elérni téged a közösségi médiában. Ha nem iratkozol fel a hírlevelünkre, lemaradsz: