Láncaikat veszíthetik 

Egyre durvább körülmények között dolgoznak a futárok: szakszervezet alakul 

Önköltséges felszerelés, nulla betegszabadság, és az elmúlt évben érkező rengeteg külföldi munkavállaló miatt egyre alacsonyabb bérek, egyre durvább munkakörülmények sújtják az ételfutárokat.

Alakul Magyarország első futárszakszervezete, a Futárok Ligája.

Futárcégek és az „új rendszer”  

2018 tavaszán teljesen felborította az élelmiszer-kihordó piacot a magyar piacra betörő finn franchise, a Wolt megjelenése.

Hogy felvegye a versenyt, a már korábban is több étteremből szállító Netpincér, Netpincér Go néven új futárszolgálatot indított.  A két ételfutár cég mellett rövid ideig – a Covid-korlátozások farvizén – egy harmadik szereplő, a Bolt is a piacra lépett. Ez utóbbi – a másik kettőhöz képest lényegesen kisebb súlyú – futárszolgálat 2022 decemberében felhagyott az ételkihordással (maradt a kaptafánál és személyfuvarozással foglalkozik). 

Idén tehát hat éve működik ebben az új rendszerben az ételkihordás Magyarország nagyobb településein, ami felhasználói oldalról igencsak megkönnyíti az ételrendelést. A kék és a rózsaszín dobozban érkező étel felhasználóbarát módon jut az asztalra – nem kell végigbogarászni 4-5 étlapot, egyetlen felületen minden, a vegán kaják és a marhaburger is ott van a sushi és a pörkölt mellett. 

A rendszer azonban nem csak a megrendelői oldalon hozott újítást.

Míg korábban a futárok alkalmazotti jogviszonyban, jellemzően motorral szállítottak ki ételt és készpénzben rendezték a rendelés ellenértékét, addig az új platfromok katás egyéni vállalkozókat bíztak meg, akik rollerrel, biciklivel, egykerekű segwayyel, motorral, és autóval is szállíthattak – sőt páran egy ideig a rendszert meghekkelve még tömegközlekedéssel is próbálkoztak. A rendelés ellenértékét pedig a futároktól függetlenül, online fizetéssel egyenlítették ki a vevők a futárcég felületén.  

Sok fiatal és kevésbé fiatal úgy érezte, hogy ebben a rendszerben könnyen, sokat kereshet. Ha kellően elszántak voltak és nem rettentek vissza egy kis esőtől vagy hótól, esetleg a hétvégi munkavégzéstől, akkor ez akár így is lehetett. 

Mézesmadzag és a valóság 

A kisvállalkozói lét nehézségei persze már a covid alatt is jelentkeztek. A futárok – főleg a biciklis és motoros futárok – igen csak ki vannak és ki voltak téve az időjárási viszontagságoknak – nem is beszélve magáról a világjárványról, ami ezt a csoportot a nagyszámú kontakt miatt különösen erősen sújtotta. 

Márpedig az adóterheket a futároknak akkor is ki kellett fizetniük, ha éppen nem kerestek semmit.  

A két futár cég más-más fizetési rendszert vezetett be. Az egyik cégnél “shifteket”  (vagyis műszakokat) lehetett foglalni. A műszakfoglalásnak azonban komoly hierarchiája volt. Az applikáció ugyanis a teljesítményük alapján rangsorolta a futárokat.

Mivel a rendszer egyik cégnél sem igazán átlátható, a pontos működését maguk a résztvevők sem tudták – az azonban biztos, hogy a ledolgozott órák és az adott munkaóra alatt átlagosan kiszállított teljesített rendelés-arányszám befolyásolta a helyezést, amelyek alapján csoportokba sorolták a futárokat, ahol az 1-es csoportba tartozók választhattak először a „műszakok”, azaz a területek közül, a megmaradtakon a 2-es, majd a 3-as csoport osztozott, és így tovább. Télen ez nem jelentett problémát, volt műszak bőven azoknak is akik a 2-es 3-as csoportba kerültek. De amint beköszöntött a jó idő – és ezzel csökkent a rendelésszám – azok, akik nem 40 (vagy akár 50-60) órában tekertek, könnyen munka és pénz nélkül maradhattak.  

Ezzel szemben a a másik cég igen hamar felhagyott a műszakolós rendszerrel. Itt a futár kizárólag címpénz alapján kereste a kenyerét. Itt a rizikót az jelentette, ha egyszerre túl sok futár ment ki dolgozni, és a táskás ételkihordók csak “ültek üresben”, címre várva. 

A megszorítások 

2022 nyarán megszüntették a kata adózási formát és a cégként adózó futárok átkerültek az átalányadózás rendszerébe. Az adóterheik ezzel jócskán megnőttek. Emellett igen nagyarányú külföldi – közel keleti, észak-afrikai és kelet ázsiai – munkavállaló érkezett Magyarországra.  A bevándorlást az egyre terebélyesedő akkumulátoripar fűti, de a fülöp-szigeteki, vietnami, és más, harmadik országbeli munkásokból a vendéglátóiparba is jutott bőven.

Az egyik cég különösen nagy arányban alkalmaz olyan külföldi munkavállalókat, akik jellemzően – saját elmondásuk alapján – csupán pár évre érkeznek Magyarországra. Ők jellemzően helyi családi és párkapcsolati kötöttségek hiányában folyamatos munkát tudtak végezni.

Emellett a kiszolgáltatott külföldi munkavállalók rosszabb feltételekkel is hajlandóak voltak dolgozni és ezzel lejjebb nyomták a magyarországi futárok jövedelmét is. 

Akiket az ág is húz

Bár a futárok egyre inkább csak a hátrányát látják saját kisvállalkozó létüknek 2023. decemberében egy jogerős ítéletben a Kúria is úgy döntött a futár márpedig vállalkozó. 

A Futárok Ligája felülvizsgáltatná ezt a hírhedt döntést, és egy – osztrák mintára működő – hibrid rendszert vezetnének be. 

A vállalkozói státusz miatt tehát a munka törvénykönyve sem védi a futárokat.

Betegség esetén a cég semmilyen juttatást sem fizet, sőt, ahol műszakfoglalás van, ott könnyen hátrébb is sorolódnak, ezzel még több pénzt veszítve, amikor visszaállnak a munkába. 

A balesetbiztosítás – ha van is – nem terjed ki a legjellemzőbb, általában kisebb sérülésekre. 

Mivel folyamatosan dolgozni kell a helyezés biztosítása érdekében, a más jellegű szabadságok kivétele is  nehézséget okoz. Az eszközamortizáció és más meghibásodások teljes egészében a munkavállalót sújtják, a hideg elleni védelemről is nekik kell gondoskodni – és egy esős, téli 5 Celsius fokos napon, bizony, nem elegendő egy bárhol beszerezhető esőkabát. 

Néhány futár – ez különösen jellemző a külföldi, harmadik országbeli munkavállalók egy részére – 

egy harmadik céggel szerződést kötve munkavállalói jogviszonyba áll és flottatag lesz.

Ezek a szerződések azonban általában nem jelentenek negyvenórás bejelentett munkaviszonyt, és  további megkülönböztetést okoznak a vállalkozóként és flottatagként dolgozó futárok között. 

A futárok céljai

A most alakuló Futárok Ligája – ami a Liga Szakszervezeti Konföderáció tagjaként indul – egy kilencpontos követeléslistát fogalmazott meg. Ezek a következők: 

  • Inflációhoz igazított díjazást.
  • Egyenlő jogokat és kötelezettségeket a flottatagok és a vállalkozók között.
  • Csökkentsék az adóterheket.
  • Átlátható besorolási és díjazási rendszert a platformokon. 
  • Szerződések felülvizsgálata, szakjogász bevonása. 
  • A Kúria döntésének jogorvoslata: lehessen a futár vállalkozó is, de alkalmazott is, ha neki ez a megfelelőbb.
  • Balesetbiztosítás, amelyet a szakszervezet juttat a bajba jutott futároknak.
  • A nyilvánosság biztosítása a szakszervezeten keresztül.

Te még nem iratkoztál fel?! Lehetetlen elérni téged a közösségi médiában. Ha nem iratkozol fel a hírlevelünkre, lemaradsz: