Indítsd újra!

Inkompetencia lett a kompetenciamérésből: nem sikerült eredményt kihozni

Abszurd eredménnyel végződött a tavalyi digitális kompetenciamérés: a sok tízezer gyerek és pedagógus részvételével, számos technikai hiba mellett lebonyolított eseménynek egyszerűen nem tették közzé bizonyos eredményeit.

A 2022-2023-as tanévben indult először a belügyminisztérium új titkos fegyvere, a digitális kompetenciamérés.

Csakhogy a gyakorlat nem egészen a várt eredménnyel zárult:

a 4. és 5- évfolyamos diákok úgynevezett „kísérleti” mérésének ugyanis nincsenek eredményei.

Nagyon úgy tűnik, hogy a kísérlet nem csak, hogy nem sikerült, de csúfos kudarcba is fulladt: az Oktatási Hivatal oldalán egy rövid, de annál értelmetlenebb magyarázat szól arról, hogy ezeket nem publikálják. A rövid szöveg szerint a

„4. és 5. évfolyamon megvalósult szövegértés és matematika kísérleti mérések kiértékelése során szerzett tapasztalatok felhasználásra kerültek az idei mérés összeállításakor, hogy lehetőség legyen az eredmény összehasonlítására a közös képességskála segítségével. Mivel a 2022/2023-as kísérleti mérés esetén ezt nem lehetett megbízhatóan megtenni, így a végleges eredmények a két évfolyamon nem elérhetők”.

(Az „idei mérés” valószínűleg a 2023/2024-es tanévet jelentheti.)

Önmagában az, hogy a felmérés eredményeit nem lehet összehasonlítani az előző év eredményeivel (mert hogy akkor még nem volt kísérleti mérés) egyáltalán nem indokolja, hogy miért ne lehetne publikálni őket. Ezek az adatok ráadásul kiemelten fontosak, megismerésük közérdek: a kormány ezekre hivatkozva indokol intézkedéseket. Például a köznevelési törvény szerint azokban az intézményekben rendelhetnek el úgynevezett „komplex ellenőrzéseket”, ahol ennek a mérésnek az eredményei alapján az intézmény gyengébben teljesít, mint a megyei vagy országos átlag. Emellett a pedagógusok – az oktatási érdekvédők, szakszervezetek által sokat kritizált – teljesítményértékelésének egyik eleme is ez a mérés kellene legyen.

A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Totyik Tamás szerint alapvetően két oka lehet annak, amiért nem publikálják egy országos felmérés eredményeit. Az egyik az, hogy a kompetenciamérés napján az informatikai rendszer több alkalommal is gyakorlatilag összeomlott. Elképzelhető, hogy nem sikerült az adatokat begyűjteni.

A másik lehetőség még prózaibb Totyik szerint: az is elképzelhető, hogy annyira rosszak lettek az adatok, hogy az oktatásirányítás inkább nem publikálná őket.

Egészen bizarr, hogy míg diákok és pedagógusok tízezreitől várták el, hogy a mérésben részt vegyenek, addig az Oktatási Hivatal úgy gondolja, hogy rendben van, ha épkézláb indoklás nélkül egyszerűen nem publikálja az érintett diákok, intézmények adatait.

„A digitális kompetenciamérés európai szinten is elismerésre méltó projektje Magyarországnak, de rendkívül sajnálatos tény, hogy nem tudták technikailag úgy megoldani a mérést, hogy értékelhető eredmények szülessenek belőle” – nyilatkozta Totyik Tamás.

Az ügyben várjuk az Oktatási Hivatal válaszát.

Nem jutunk el hozzád – mert nincsenek millióink a FB-posztokra. Ezért iratkozz fel a hírlevelünkre, most, itt: