június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik
IÓ!
június 20. Utolsó tanítási nap
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik
IÓ!
június 20. Utolsó tanítási nap
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik
IÓ!
június 20. Utolsó tanítási nap
Az interjúkat készítette és szerkesztette: Dömsödy Andrea
a Könyvtárostanárok Egyesületének alelnöke,
a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny szakmai felelőse
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny 1993 óta hazánk egyetlen országos tanulmányi versenye, melyben az információval való munkában való jártasságukat fejleszthetik és mutathatják meg a tanulók. Az iskolai könyvtárak és a verseny ezzel kapcsolatos céljairól, működéséről már írtunk korábban. Most az idei tanév két korcsoportjának legeredményesebb tanulóját és felkészítő könyvtárostanárát kérdeztük.
Négy rövid interjú következik, melyekből kiderül, hogy milyen lehetőségek vannak azokban az iskolákban, ahol van könyvtár és főállású könyvtárostanár, sőt könyvtárostanárok. A könyvtárostanárok és a diákok motivációik, könyvtáruk bemutatása mellett olvasmányokat is ajánlanak válaszaikban.
9-10. évfolyam
Szent István Gimnázium
Mi gyakran látunk a Bod-versenyeken, de kérlek, mutatkozz be néhány mondatban az olvasóknak!
A Szent István Gimnázium iskolai könyvtárostanára vagyok immár 15. tanéve. A kezdetektől „csak” a könyvtárban vagyok, bár emellett van történelemtanári diplomám is. Az elmúlt tíz évben készítek fel diákokat a versenyre, és már ötször jutottak be a döntőbe tanulóim. Az első diák, akit felkészítettem a 2016/17-es tanévben egyből a döntőbe jutott és hetedik lett. Két diákom két különböző évben is bejutott a legjobbak közé.
Döntőseim:
– 2016/17: Szabó Dávid 7.
– 2018/19: Gyimesy Márton 4.
– 2019/20: Gyimesy Márton 2. és Jordán Panka megosztott 5-7.
– 2020/21: Jordán Panka 8.
– 2024/25: Huszár Ágoston 1. és Sztropnik Noémi 5.
Hogyan gondolsz a Bodra? Tehetséggondozás, pályaorientáció, esélynövelés, ismeretterjesztés, tanulásmódszertan…?
A gimnázium, amiben tanítok, reálgimnázium, diákjaink főleg mérnöknek, orvosnak, közgazdásznak tanulnak tovább, így leginkább egyfajta gyakorlati tudás fejlesztésében segítek a versenyzőknek. Amikor egyetemre kerülnek, ők könnyebben szerzik meg a megfelelő forrásokat, dokumentumokat, nem vesznek el sem az egyetemi könyvtárban, sem az online adatbázisok világában.
Miben látod másnak a verseny feladattípusait, feladatait?
Itt a diákoknak keresni, értelmezni kell, így gyakorlatilag módszereket tanítunk, míg más versenyeken egy bizonyos tantárgyon vagy témán belüli lexikális tudást kell megtanulniuk.
Miért tartod jónak, hasznosnak a Bod-versenyt, a diákjaidat felkészíteni erre?
pl. egy OKTV vagy egyetemi házi dolgozat, szakdolgozat esetén később képes lesz megtalálni a megfelelő, hiteles forrásokat és etikusan fel tudja őket használni.
Miért gondolod fontosnak a könyvtárhasználatot abban a korban, amikor sokan gondolják, hogy a könyvtárak már elavultak?
Logikus gondolkodásra és információkeresésre minden korban szükség van. A könyvtárhasználat is bővült az utóbbi évtizedekben, hisz a katalógusok, az online adatbázisok kezelése, e-könyvek és internetes keresés is beletartozik már a könyvtárhasználatban. Sok olyan szakma is van, amiknek nélkülözhetetlen a könyvtárhasználat, és persze sok ember van, akik szórakozásból, pihenésként olvasnak.
Hogyan ajánlanád a versenyt azoknak a kollégáknak, akik nem ismerik?
Nehéz egyébként a versenyre diákokat toborozni, nem tanítok egyetlen osztályba sem, így nem tudom több héten keresztül reklámozni a versenyt. Általában a magyar és a digitális kultúra tanárok segítik a verseny népszerűsítését, idén azonban új könyvtárostanár kolléganőm volt, aki „rábeszélte” három diákját a felkészülésre és megmérettetésre. Korábban olyan szerencsés helyzetben is voltam, hogy a versenyzőim még általános iskolában részt vettek, így mivel pozitív élmény volt számukra, gimnazistaként is szívesen vállalták a feladatot.
Hogyan értékeled az iskolai könyvtárak jelenlegi helyzetét és szerepét az oktatásban/nevelésben?
Minden iskolai könyvtár más helyzetben van, más lehetőségeik vannak. A miénk aktívabban részt tud venni a diákok nevelésben és kedvezőbb helyzetben is van. A könyvtárunk nagy (25 ezer kötetes), közel kilenc órát van nyitva minden nap, két (másfél) könyvtárostanár tud segíteni a könyvkeresőknek és a szülői közösség támogatja az iskolát és a könyvtárat.
Mi iskolád könyvtárának erőssége? Hogyan mutatnád be néhány mondatban, mire jó, hogyan működik?
A könyvtárunk három, egybenyíló szobából áll: kölcsönzőtér, kézikönyvtár és tanári könyvtár. A kölcsönzőtér jelenleg egy kicsit (vagy inkább nagyon) túlzsúfolt, de hamarosan szeretnénk átalakítani úgy, hogy jobban tudjunk gazdálkodni a térrel. A kézikönyvtárban szoktak a diákok tanulni vagy csoportosan versenyre felkészülni. A tanári rész a tanároké, itt beszélgethetnek a szülőkkel, készíthetnek fel versenyre diákokat vagy csak nyugodt körülmények között készülhetnek az órákra.
Iskolai könyvtárak között nagynak számítunk, hisz 25 ezer kötet várja a tanulókat és kollégákat. Van egy alapkönyvtár a régebbi időkből, de az utóbbi pár évben szép számmal kaptunk köteteket hagyatékból vagy különböző pályázatok keretében (pl. a Mikes Kelemen programban). Az iskola alapítványa és a szülők is vesznek a könyvtárunk számára új köteteket.
A könyvtárnak hosszú a nyitva tartása: 7:15-től 16:00- ig, így egész nap bejöhetnek a diákok olvasni, tanulni vagy egy kicsit beszélgetni.
Én 15 éve dolgozok itt, és azóta vezetem a leltárkönyvet, valamint két nagy leltárban is részt vettem, így tudom, milyen könyveink vannak. Ha bárki egy házi dolgozathoz keres szakirodalmat vagy szórakozásból olvasna, tudok ajánlani a köteteink közül. Tartok egy kis sárga füzetet is, amibe beírom a kollégák és a diákok ötleteit, hogyan lehetne jobb a könyvtárunk, milyen könyvekre lenne szükség.
Mit szeretnél még nagyon iskolai könyvtáradba? Mi segítené, hogy hatékonyabban segítse a tanulókat és az iskolai dolgozókat?
Pár éve készült egy átalakítási terv, új könyvespolcokkal, egy igazi könyvtári pulttal és egy plusz térrel, amely megvalósítaná, hogy a könyvtárunk kevésbé legyen zsúfolt, jobban legyen rendszerezve és létrejöhetne a tinisarok, ami évek óta nagy álmom. A könyvtáros mindig szeretne több pénzt új könyvekre, így azt sem utasítanám vissza.
Mit olvasol mostanában szívesen? Ajánlanál néhány mondatban egy konkrét olvasmányt akár kollégáknak, akár diákoknak?
Már gyerekként szerettem olvasni, talán leginkább ezért is lettem könyvtáros, mert így mindenféle könyvhöz hozzájuthatok, elolvashatok és ajánlhatom. Olvasóként mindenevő vagyok, szeretem a krimiket, a történelmi regényeket, az ismeretterjesztő könyveket, az ifjúsági regényeket, a klasszikus és a kortárs szépirodalmi könyveket is. Igyekszem minél több nemzetiségtől olvasni, de a távol-keleti kötetek külön helyet foglalnak el a polcomon és a szívemben.
A diákoknak őszintén ajánlom a pár éve elhunyt Böszörményi Gyula regényeit: a Gergő-sorozatot a fiatalabbnak, az Ambrózy báró eseteit idősebb diákoknak.
Nem olyan régen olvastam Fábián Janka Árvizi napló című regényét, melynek előzménye a Cholera-napló volt. A két regény a 19. században visz minket vissza, amit két lány (és nővér) szemén keresztül mutat be. A Cholera-napló az 1831-es kolerajárványt írja le, amit mi, akik átéltük a Covidot könnyen megérthetünk. Az Árvízi napló az 1838-as pusztító nagy pesti árvíz idején játszódik. Mindkét regényben hiteles a háttér, valós eseményeket mutat be, mint a járvány elleni védekezés vagy Wesselényi szerepe a mentésnél. A komoly téma és a tragikus események ellenére nem komor könyvek, mert felbukkan benne a remény és némi romantika.
Mutatkozz be néhány mondatban!
Huszár Ágoston vagyok, a XIV. kerületi Szent István Gimnázium 10.-es tanulója. Ez volt az első Bod-versenyem, annak ellenére, hogy nagyon régóta szeretek olvasni, valamint a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárba is évek óta be vagyok iratkozva.
Miért éppen egy könyvtárhasználati versenyen indultál? Hogy került egyáltalán a látóteredbe ez a lehetőség? Más országos versenyen is indultál már?
Általában nem szeretek versenyezni, ezért nem is sokszor indulok. A Bod Péter könyvtárhasználati versenyre az osztályfőnököm, az iskola egyik könyvtárostanára hívta fel a figyelmem, valamint biztatott, hogy induljak.
Mi az, ami a tanórákon való tanuláshoz képest a versenyre való felkészülés során újdonság volt számodra?
A versenyre való felkészülés során először megismerkedtünk a könyvtárhoz kapcsolódó kifejezésekkel, a könyv és a könyvtár részeivel. Ez teljesen új volt, ilyenekkel a tanórákon nem foglalkozunk. Ezek után az „elsők a világban” témakörrel kapcsolatban gondolkodtunk, hogy mégis mi lesz majd a versenyen. Ezek után a Tanárnő által összeállított feladatsorokat oldottuk meg. Könyveket kerestünk, kutatómunkát végeztünk. Ez már ismerősebb volt a tanórákról.
Hogyan tudod/fogod-e a verseny során megszerzett tudást a későbbiekben hasznosítani?
A felkészülés során ismerkedtem meg mélyebben a katalógusok használatával. Ezt mindenképp fogom tudni hasznosítani. Emellett a verseny során felmerülő témák, személyek ismerete is bővítette az általános ismereteimet.
Mi és ki segítette leginkább a felkészülésedet? Szerinted hogyan lehet hatékonyan készülni erre a megmérettetésre?
Nem tudtam volna felkészülni az iskolánk könyvtárostanára, Papdi Melinda nélkül, aki bemutatta a könyvtárak világát és sok feladatlapot állított össze, amivel a versenyt próbáltuk szimulálni. Fontos volt, hogy nem egyedül készültem, hanem két osztálytársammal, akikkel egymást segítve próbáltuk elsajátítani a tudást.
Mi tetszett, mit élveztél a legjobban a verseny, ill. a felkészülés során? Mi volt meglepő és mi volt nehézség?
Az is jó volt, hogy a feladatok megoldása során megismerkedtünk olyan személyekkel, témakörökkel, amikről lehet, hogy sohase hallottam volna. A nehézség nekem az volt, hogy az idei téma, az „elsők a világban” nagyon tág, ezért nehéz volt leszűkíteni, hogy a felkészülés során miket gyakoroljunk.
Kiknek ajánlanád az ebben a könyvtárhasználati versenyben való részvételt?
Elsősorban olyanoknak, akik szívesen olvasnak, de az interneten is eligazodnak, hiszen ez is nélkülözhetetlen a versenyen való sikeres részvételhez.
Iskoládban nyilván az átlagosnál jobban működő iskolai könyvtár van. Mit szeretsz benne, mit látsz fontosnak? Mit hiányolnál, ha nem lenne? És mit szeretnél, ha lenne még benne?
Én azt szeretem a könyvtárunkban, hogy hosszú a nyitva tartása, szinte bármikor mehetünk, kérdezhetünk, tanulhatunk, kutathatunk, vagy használhatjuk az ott kihelyezett számítógépeket. A hátránya az, hogy a bővülő, és már most se kicsi kötetszáma (ez persze előny) nehezen fér el, jó lenne egy bővítés, több polc, hogy minden könyv a méltó helyén lehessen.
Mit olvasol szívesen? Ajánlanál néhány mondatban egy konkrét olvasmányt kortársaidnak?
Én mostanában nagyon megszerettem a helytörténettel (főleg Budapesttel) foglalkozó könyveket, akár regényes, akár ismeretterjesztő formában. Ezért is ajánlanám Kordos Szabolcs Egy város titkai sorozatát, amiben Budapestről és Budapesthez kapcsolódó emberekről olvashatunk érdekes történeteket.
7-8. évfolyam
Szombathelyi Boldog Brenner János Általános Iskola és Gimnázium
Mi gyakran látunk a Bod-versenyeken és ismerünk az ötletgazdag Kingárium blog szerzőjeként is, de kérlek, mutatkozz be néhány mondatban az olvasóknak!
Könyvtárostanárként dolgozom a szombathelyi Boldog Brenner János Általános Iskola és Gimnáziumban immár 28 éve. 1986-ban végeztem könyvtár–orosz szakon, majd 2011-ben mesterszintű informatikus könyvtáros diplomát szereztem. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenybe 2016-ban kapcsolódtam be, és azóta szinte minden tanévben készítek fel tanulókat. Külön öröm számomra, hogy eddig hat alkalommal jutott be versenyzőm az országos döntőbe, az idei tanévben két tanulóm is. Kitartó, alapos munkájukkal az 1. és a 2. helyet szerezték meg a 7-8. évfolyamos korcsoportban.
Hogyan gondolsz a Bodra? Tehetséggondozás, pályaorientáció, esélynövelés, ismeretterjesztés, tanulásmódszertan…?
Nagyon szeretem ezt a versenyt, mert nem egy adott tantárgyhoz kötődik, hanem olyan tudást igényel, aminek alkalmazása minden ember életében elengedhetetlen.
A Bod Péter verseny éppen ezt a területet helyezi központba, így a tanulók nemcsak tudást szereznek, hanem fejlődik a kritikus gondolkodásuk, digitális tudatosságuk és a kreativitásuk is.
Miben látod másnak a verseny feladattípusait, feladatait? Miért tartod jónak, hasznosnak a Bod-versenyt, a diákjaidat felkészíteni erre?
A verseny összetettsége miatt kiváló terepe a tehetséggondozásnak: felfedezhető benne a logikai gondolkodás, a rendszerszemlélet, az ötletgazdagság.
Emellett esélynövelő szerepe sem elhanyagolható: azok a tanulók is sikerélményhez juthatnak, akik más tantárgyi versenyeken nem feltétlenül tudnának érvényesülni.
Hogyan ajánlanád a versenyt azoknak a kollégáknak, akik nem ismerik?
Bátran ajánlom minden kollégának, mert a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny túlmutat egy hagyományos tanulmányi megmérettetésen. Nem tantárgyi lexikális tudást mér, hanem olyan készségeket fejleszt – információkeresés, értő olvasás, forráskritika, kreatív problémamegoldás –, amelyek minden tanuló számára alapvető fontosságúak.
Mi iskolád könyvtárának erőssége? Hogyan mutatnád be néhány mondatban, mire jó, hogyan működik?
Iskolánk könyvtára hangulatos, barátságos tér: a tanulást, kutatást és a kikapcsolódást szolgálja. A berendezés átlátható, a különböző funkciók – olvasás és könyvkiválasztás, tanulás és kutatás, kölcsönzés és könyvtárosi munka – jól elkülöníthetők. Az olvasóterem kialakítása lehetővé teszi az egyéni elmélyülést éppúgy, mint a kisebb-nagyobb csoportos munkát, a frontális tanítást, vagy akár egy-egy kisebb rendezvény – például előadás, bemutatóóra, versenyek – lebonyolítását. A tér rugalmasan alakítható, így könnyen alkalmazkodik az éppen aktuális könyvtári és pedagógiai célokhoz.
Könyvtárunk állománya jól illeszkedik a különböző korosztályok igényeihez: támogatja az általános iskolások olvasóvá nevelését, megfelelő hátteret biztosít a gimnazisták érettségire és nyelvvizsgára való felkészüléséhez is. A könyvtár, a jogszabálynak megfelelően minden tanítási napon nyitva van, várja a csoportosan és egyénileg érkező diákokat, valamint a kollégákat.
Mit szeretnél még nagyon iskolai könyvtáradba? Mi segítené, hogy hatékonyabban segítse a tanulókat és az iskolai dolgozókat?
Sok és még több új könyvet szeretnék! Olyan friss szépirodalmi könyveket, amelyekkel visszacsalogathajuk az olvasástól elforduló tinédzsereket. Nagy igény mutatkozik a kortárs ifjúsági irodalomra, a népszerű sorozatokra és a képregényekre is. Ha az állomány változatos és naprakész, sokkal hatékonyabban valósulhat meg az esélyegyenlőség az olvasmányokhoz való hozzáférés terén is.
Mit olvasol mostanában szívesen? Ajánlanál néhány mondatban egy konkrét olvasmányt akár kollégáknak, akár diákoknak?
Az utóbbi időben szívesen olvasok skandináv irodalmat, szeretem bennük a természetközeli látásmódot és az emberi kapcsolatok ábrázolását. Különösen tetszenek az izlandi Jón Kalman Stefánsson művei. Azonban most egy olyan könyvet ajánlok, amely korunk technológiai fejlődésének erkölcsi dilemmáit érinti. Kazuo Ishiguro Klara és a Nap (Budapest, Helikon, 2021) című regénye egy mesterséges intelligenciával rendelkező „társrobot” nézőpontjából mesél az emberi világról, melyben az emberek elmagányosodnak, kapcsolataik elsekélyesednek, a társadalmi egyenlőtlenségek pedig nőnek. Érdemes elolvasni – kollégáknak és középiskolás diákoknak egyaránt –, mert segít elgondolkodni azon, hová tartunk, és mi tesz minket valóban emberré.
Kérlek, mutatkozz be néhány mondatban!
A szombathelyi Boldog Brenner János Általános Iskola és Gimnázium 8.N osztályának tanulója vagyok. Rendszeresen sportolok, valamint zongorázom is már 7 éve. Nagyon szeretem az iskolai könyvtárunkat, ahol Kinga néni mindig kedves mosollyal fogadja a diákokat. Szeretek segíteni neki a könyvtári feladatok elvégzésében. Ebben az évben indultam el először a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyen.
Miért éppen egy könyvtárhasználati versenyen indultál? Hogy került egyáltalán a látóteredbe ez a lehetőség? Más országos versenyen is indultál már?
Szeretek segíteni a könyvtárban és érdekelt is, hogy mit hogyan kell csinálni, így Kinga néni többször is említette ennek a versenynek a lehetőségét. A német és magyar tantárgyakat szeretem, így volt már részem kétszer is szerepelni az Arany János Titok Verseny országos döntőjében.
Mi az, ami a tanórákon való tanuláshoz képest a versenyre való felkészülés során újdonság volt számodra?
Sokkal érdekesebbnek találtam a könyvtárhasználati tudásanyag egy részének elsajátítását, mert sok kreativitás és ötlet kell a feladatok megoldásához.
Hogyan tudod/fogod-e a verseny során megszerzett tudást a későbbiekben hasznosítani?
Egy ilyen tapasztalatot, mint a versenyen való részvétel, biztosan kamatoztatni tudom majd a jövőben az élet bármely területén.
Mi és ki segítette leginkább a felkészülésedet? Szerinted hogyan lehet hatékonyan készülni erre a megmérettetésre?
Iskolánk könyvtárostanára, Iványiné Nagy Kinga tanárnő készített fel a versenyre. Sok előző éves feladatot néztünk át és oldottunk meg.
Mi tetszett, mit élveztél a legjobban a verseny, ill. a felkészülés során? Mi volt meglepő és mi volt nehézség?
Nagyon jó volt Kinga nénivel készülni és kreatívan gondolkodni, illetve megismerkedni a különböző katalógusok sokaságával.
Kiknek ajánlanád az ebben a könyvtárhasználati versenyben való részvételt?
Azoknak ajánlom ezt a versenyt, akik kíváncsiak arra, hogy hogyan működik egy könyvtár. Akik tudnak kreatívan gondolkodni és sosem adják fel.
Iskoládban nyilván az átlagosnál jobban működő iskolai könyvtár van. Mit szeretsz benne, mit látsz fontosnak? Mit hiányolnál, ha nem lenne? És mit szeretnél, ha lenne még benne?
Iskolai könyvtárunk nagyon felszerelt és mindenki megtalálja az érdeklődési köréhez tartozó információkat. Vannak számítógépek is a diákok számára, amiken délutánonként redszeresen gyűjtőmunkákat vagy prezentációkat készítenek. Szeretem hogy vannak könyvtári órák, amelyek keretében Kinga néni mindig érdekes és interaktív feladatokkal készül nekünk.
Mit olvasol szívesen? Ajánlanál néhány mondatban egy konkrét olvasmányt kortársaidnak?
Szívesen olvasom Leiner Laura vagy Kollár Betti és hasonló magyar írónők könyveit, de Jennifer Lynn Barnes és Lynn Painter könyveit is nagyon szeretem.
Ajánlott források a témában:
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete