2025. június 06.

június 3-11. Emelt szintű szóbeli érettségik
június 7-9. Hosszú hétvége (Pünkösd)

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. június 06.

június 3-11. Emelt szintű szóbeli érettségik
június 7-9. Hosszú hétvége (Pünkösd)

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

június 3-11. Emelt szintű szóbeli érettségik
június 7-9. Hosszú hétvége (Pünkösd)

Ceterum censeo

szavon
mendrey

írta: Mendrey László tanár, a PDSZ korábbi elnöke

Mióta világ a világ, búvópatakként kerül elő a pedagógusmunka értékelésének kérdése, igénye. Gyakorlatilag nincs vita abban, hogy ezt bizony meg kell(ene) tenni, de a „hogyan” kérdésében az n+n-dik variációval kapcsolatban is felmerülnek – bizony jogos aggályok.

Meggyőződésem 1. Erre szükség van. Szükség van az értékelésre, visszajelzésre, mert ez motiváló, serkentő, eredményorientált.

Meggyőződésem 2. Végrehajthatatlan. A pedagógus munkáját nem lehet mérni, mert az mérhetetlen. A szó átvitt és valós értelmében egyaránt.

Meggyőződésem 3. Egy adott iskola tantestületében, a diákok és a szülők között mindenki tudja, hogy ott helyben ki a jó tanár. Az esetek jelentős többségében ezek a halmazok jellemzően átfedésben vannak. Hogy miért XY? Erre a kérdésre tíz embertől minimum tizenkét adekvát válasz érkezése garantált.

Meggyőződésem 4. Minden munkahelyen vannak kiválóan teljesítők, megúszók, és azok, akiknek munkája kívánnivalót hagy maga után. Nincs ez másképp a tantestületekben sem. Míg azonban a versenyszférában a vezetők a rendelkezésükre álló eszközökkel (magasabb fizetéssel, a ranglétrán történő előrejuttatással) ki tudják fejezni elismerésüket, s az amúgy kegyetlen eszközzel (elbocsátással) pedig az elégedetlenségüket, addig az oktatás világában ez nem működő opció.

Ennek okai között „első számú felelősként” a közalkalmazotti törvényt kell megnevezni, mely adott ugyan egy akkor revelációnak ható bértáblát – viszonylag magas bérekkel (premizálva a minél magasabb végzettség megszerzését: emlékezzünk, a kétdiplomás „F” és az afölötti „G” és „H” kategóriákra!) – emelt szintű foglalkoztatási biztonságot teremtve, a pályáról való eltávolítást (kirúgást) gyakorlatilag lehetetlenné tette. Létrehozta viszont a bérek közötti egalizálást, megszüntetve az anyagi motiváció lehetőségét. Az újabb diploma/diplomák megszerzéséből viszont az következett – a bérbesorolás alapján –, hogy aki így tett, az jobb pedagógussá vált annál, mint aki maradt a „D”-ben…

Mint minden reform, ez is „természetesen” elbukott. Először (mi más?) a pénz hiányzott, majd a szándék annak kifizetéséhez, s végül annak felismerése, hogy közoktatásunk színvonala egy cseppet sem javult ezen intézkedések következében. Az más kérdés, hogy azzal a színvonallal, ma boldogan kiegyeznénk…

Voltak persze intézményi/tantestületi „önértékelések” annak érdekében, hogy valami differenciálásra mégis csak nyíljon lehetőség, ahol az önkormányzati büdzsé erre lehetőséget adott. Voltak a versenyszférából adoptálatlanul átemelt minőségbiztosítási törekvések, s más hamvába holt ötletek – valós és tartós eredményt nem tudott senki sem felmutatni.

2010 a magyar közoktatás világában is cezúra. Ilyen szintű átalakítás, változtatás, reformnak nevezett visszafejlesztés nem volt a rendszerváltás óta. Hasonlóra is csak egyszer került sor az elmúlt száz évben: 1948 után. Akkor is rendszert váltottunk…

Az egyik legnagyobb baj, hogy ehhez a hátraarchoz (miközben folyton az eredmények hajszolásáról folyt a kommunikáció) az 1989-et megelőző, a pedagógiai innováció szempontjából kiváló idők egyik legkiemelkedőbb pedagógus-személyisége, dr. Hoffmann Rózsa adta a nevét, nimbuszát. Az legyen az ő baja, hogy kiemelkedő személyes presztízsét lenullázta (szerintem ezt már ő is tudja), de ezzel együtt Magyarország köz-, és felsőoktatása is hosszú évtizedekre elveszett.

Végül(?) a „megoldóember”, Pintér miniszter kezébe került a közoktatás is. A rendőrminiszter rendőrlogikával kiadta az utasítást, márpedig KELL pedagógus értékelési rendszer! Legyen benne minden, ami modern, ami korszerű, mondjon véleményt az igazgató, a munkaközösség-vezető, a diák, s persze a szülő is. Mégiscsak demokrácia van, vagy mifene… Dolgozott is mindenki éjt nappallá téve, mígnem megszületett a Teljesítmény Értékelési Rendszer, a TÉR… „Megfegyelmezni” (milyen rendőrösen fogalmazok…) most sem lehet senkit, a megúszók és a gyengén teljesítők legfeljebb nem kapnak semmit (ez biztos), cserébe viszont a kiemelkedők sem tudják, hogy mennyi az annyi….

Felsorolni is nehéz mit, és hogyan baltáztak el. Egyedül a „miért”-re látszik egyre határozottabban a válasz. A hatalomnak nincs szüksége gondolkodó, önálló véleményt nyilvánítani tudó, kreatív emberek tömegére. Őket nem lehet (vagy csak ideig-óráig) becsapni, ámítani, kihasználni. Nekik olyanokra (olyan szavazókra) van szükségük, akiket manipulálhatnak, rémisztgethetnek migránsokkal, terroristákkal, Sorossal, a háborúval, vagy most éppen az ukránokkal.

A rombolásra volt tizenöt évük. Mestermunkát végeztek. Az újjáépítésre nem lesz elég ennyi idő. Pedig aminek leginkább híján vagyunk – a pénzen kívül –, az épp az idő. Hogy ne szakadjunk el/le végletesen és végzetesen azoktól, akikhez tartozni akartunk, ahová tartozunk, s ahová tartozni jó.

Ceterum censeo (meggyőződésem 5.): A magyar közoktatás ügyét NEM a pedagógus értékelés – mégoly kimunkált és minden kritériumnak megfelelő – rendszere fogja előrevinni.

Sokkal inkább szükséges az iskolák és benne a pedagógusok szabadságának visszaadása, az eszement központosítás megszüntetése, a valóban korszerű tananyag biztosítása. S ne feledkezzünk meg a nyugodt, megbecsült, s jól fizetett pedagógusokról sem, akik munkája CSAK így válhat széles körben értékteremtővé. Ennek viszont alfája és ómegája egy nyugodt, jókedvű, magában bízó, jól teljesítő Magyarország.

De az már egy másik kérdés…

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete