április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
április 17–27. Tavaszi szünet
április 30. A végzősök utolsó tanítási napja
Miniszter úr, Államtitkár úr, Elnök Asszony!
A Tanítanék mozgalom képviselői megrökönyödve figyelték a közoktatás átalakításával kapcsolatban elhangzott legújabb ötleteiket.
Önök ismét belerúgtak egy teljes szakmába, figyelmen kívül hagyták a hónapok óta a párbeszédet sürgető szakmai szervezetek álláspontját, javaslatait, átgázoltak a szülőkön, és ami a legsúlyosabb, elfeledkeztek a gyerekek mindenek fölött álló érdekeiről.
Önök a hónapok óta tartó tiltakozások hatására kénytelen-kelletlen beismertek bizonyos problémákat, de sajnos rossz, egyeztetés nélküli válaszokat adnak rájuk, továbbtolják a túltolt biciklit.
Önök azt is nyilvánvalóvá tették, hogy a saját baráti kerekasztalukba saját maguk által meghívott szakértőket is semmibe veszik, őket is csupán díszletnek használják. Választ várunk arra, hogy akkor egyáltalán kivel egyeztetnek az ország jövőjét érintő olyan fontos kérdésekben, mint az oktatás ügye?
Önök totális államosítást terveznek a közoktatásban, mivel végre fel- és elismerték, hogy az iskolák kettős fenntartása megbukott. Az elmúlt években azonban az is nyilvánvalóvá vált, hogy az állam nem jó gazdája az iskoláknak, s a KLIK bukott meg igazán! Így ezen ötletük minden logikának ellentmond. Figyelmen kívül hagyják az önkormányzatiság elvét is, ahol a helyi közösségek dönthetnek intézményeikről az ott élők igényeinek megfelelően. A modern, jól működő, versenyképes oktatáshoz elengedhetetlenül szükséges iskolai autonómia pedig újabb fényévekkel távolabb kerülhet. Kivel egyeztettek erről? Soroljanak fel legalább három olyan indokot, melyek miatt még mindig KLIK(ek)ben gondolkodnak?
Önök 2018-ra új alaptantervet ígérnek. Ennyi idő alatt hogy lesz lehetőség a minél szélesebb körű szakmai és társadalmi egyeztetésre a bevezetés módjáról, és az új alaptanterv alapértékeiről (gyermekközpontúság, ideológiamentesség, átjárhatóság, lexikális tudás visszaszorítása, modern, kompetenciaalapú megközelítés, európai követelményszint adaptálása és módosítása a magyar jellegzetességeknek megfelelően)? Kikkel szándékoznak ezeket a kérdéseket megvitatni és az új koncepciót kidolgozni?
Minden indoklás nélkül elhangzott az is, hogy a tankönyvpiac felszabadítására nincs szükség és lehetőség. A közvélemény érdekelnék végre az okok is? Nem lehet gazdasági érdekekre hivatkozva az olcsóbb, de gyenge minőséget rákényszeríteni a diákokra és szülőkre a kipróbált minőségi helyett. Ha Önök szerint jók a kísérleti tankönyvek, akkor miért tartanak attól, hogy azok a piaci versenyben nem állnák meg a helyüket?
Önök az időzítés és a kommunikáció nagymesterei, de már nem tudják megvezetni a vérig sértett tanári társadalmat és a gyermekeik jövőjéért aggódó szülőket, nem tudják semmissé tenni azt a példa nélküli összefogást a különböző szakmák, ágazatok között, ami az elmúlt hetekben létrejött.
A tanévnek még nincs vége, még van idejük javítani gyenge teljesítményükön, megadni a várt feleleteket. De a civilek is készek további akciókra, hogy jobb teljesítményre késztessék Önöket a sikeresebb közoktatás érdekében.
2016. május 2.
Törley Katalin, Pilz Olivér, Pukli István
Tanítanék Mozgalom
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete