2025. június 07.

június 3-11. Emelt szintű szóbeli érettségik
június 7-9. Hosszú hétvége (Pünkösd)

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. június 07.

június 3-11. Emelt szintű szóbeli érettségik
június 7-9. Hosszú hétvége (Pünkösd)

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

június 3-11. Emelt szintű szóbeli érettségik
június 7-9. Hosszú hétvége (Pünkösd)

Oktatási minimum – 2017. november 11. - 2018. február 5.

IMG_9951

“Egy jó oktatási rendszerben a gyerekek is jól érzik magukat.”

A Tanítanék Mozgalom kezdeményezésére az Oktatói Hálózattal, mint civil partnerszervezettel és a pártokkal 2017. november 11. és 2018. január 24. között zajlott az Oktatási minimum megírása. A folyamat előtt megkerestük és meghívtuk az egyeztetésekre az összes parlamenti – ellenzéki és kormányzó
– és nagyobb parlamenten kívüli pártot. A dokumentum a pártok közös oktatási programja, mely felöleli a közoktatást és a felsőoktatást is, s kialakításában fontos szerepet játszottak a szakmai szervezetek korábbi években elkészített oktatási dokumentumai, elképzelései. A rendszeres személyes konzultációkon és az online levelezésben folyó munkában (mely negyed évig tartott) a következő pártok vettek részt: Demokratikus Koalíció, Együtt, Jobbik, Lehet Más a Politika, Magyar Liberális Párt, Magyar Szocialista Párt, Modern Magyarország Mozgalom, Momentum Mozgalom, Párbeszéd Magyarországért és Új Kezdet Párt. (A kormánypártok nem reagáltak a meghívásra.)

Politikatörténeti szempontból az egyeztetési folyamat kiemelkedő jelentőségű volt, mert az oktatásügy közös alapjairól ilyen széleskörű megbeszélésre pártok és civilek között még nem volt példa Magyarországon.

A dokumentum aláírására 2018. február 5-én került sor. Az aláírók között nem szerepel a Jobbik, mert bár az egyeztetési folyamatban konstruktívan részt vettek, mégis annak lezárulta után (az aláírás előtt néhány nappal) olyan módosításokra tartottak volna igényt, melyek a partnerek számára elfogadhatatlanok, az egyeztetett szöveg szellemiségével és értékeivel pedig ellentétesek voltak.

Az aláíró kilenc párt megegyeztek abban, hogy a tárgyalásokon elfogadott oktatási minimumban lefektetett közös alapelveket és értékeket képviselik, s garantálják, hogy kormányra kerülésük esetén egy kormányzati ciklusokon átívelő, korszerű, gyermekközpontú, autonóm és megfelelően finanszírozott oktatási rendszert megvalósítanak meg Magyarországon.

“Az oktatási rendszer az esélyteremtés legfontosabb eszköze, a színvonalas oktatás ezért is nemzeti érdek.”

A dokumentum aláírásakor a sajtónak a Tanítanék részéről Pilz Olivér, az Oktatói Hálózattól pedig Pásztor Erzsébet mutatta be az anyagot, az elkészítés folyamatát és résztvevőit:

Pilz Olivér: Az oktatás nemzeti ügy, ami közvetlenül vagy közvetve mindenkit érint! Az oktatási rendszer kiszámíthatósága, stabilitása nemzeti érdek. Általános tapasztalat viszont, hogy jelenleg rosszul működik: szenvednek a túlterhelt diákok, az agyonnyomasztott tanárok és az ezt tehetetlenül szemlélő szülők. Mindenki látja – még a jelenlegi kormány is – hogy a Hoffmann Rózsa, majd Palkovics-Parragh-féle oktatáspolitikák megbuktak, radikális változásra van szükség. De nem mindegy, hogy milyen lesz a változás és hogyan jön létre.

A jelenlegi kormány

  • nem hajlandó együttműködésre, de még párbeszédre sem: sem a politikai, sem a tőle független társadalmi szereplőkkel.
  • nem törekszik megállapodásra az ellenzékben lévő pártokkal az oktatási rendszer stabilitásának érdekében.
  • párbeszéd, együttműködés helyett lejáratni, hitelteleníteni próbálja a tőle független, autonóm szakmai és civil szervezeteket, akik az oktatás ügyéért tenni kívánnak.
  • akarnok és önhitt oktatáspolitikát folytat, széleskörű szakmai, társadalmi, egyeztetés nélkül rángatja ide-oda az oktatás szereplőit.
  • politikai céljai alá rendeli az oktatást (ez bűn!).

Ezért a Tanítanék Mozgalom vezetői az összes jelentősebb parlamenti és parlamenten kívüli pártot, illetve az Oktatói Hálózatot meghívta, hogy együtt fektessék le egy megalapozott, széles körben támogatott, az oktatás minden szintjét (a kisgyermekkori neveléstől a diploma megszerzéséig) érintő, egységes oktatáspolitikai program alapjait.
Támogatta az elhatározást Kincses Gyula (korábbi egészségügyi miniszter) az egészségügyi minimun létrehozója, és a Közös Ország Mozgalom tapasztalataival Zubek Adrienn, akik személyesen is segítették a tárgyalások megindulását.

Pásztor Erzsébet: A tárgyalásokra a meghívást az összes ellenzéki párt elfogadta, a kormánypártok nem is reagáltak. A megegyezés reményére okot adott, hogy az ellenzéki pártok oktatási választási programjaiban sok a közös vonás, amint ezt a Civil Közoktatási Platform szombaton lezárult rendezvénysorozata is megmutatta.

Egy ilyen program létrehozásának kiindulópontjául szolgálhatott az a munka, és azok a dokumentumok is, amiket pedagógus szakmai és civil körök, oktatáspolitikai szakértők, illetve oktatáspolitikusok az elmúlt években kidolgoztak. Ezek alapján Pilz Olivér állította össze a dokumentum nagyobbik, közoktatásra vonatkozó részét vitaalapnak.

A tárgyalási folyamatban a Tanítanék részéről: Diószegi-Horváth Nóra, Törley Kata, Lukács András, Pilz O vettek részt.

A 2012 óta folyamatosan működő, nyilatkozatokat kiadó, szakmai anyagokat létrehozó, vitasorozatokat szervező Oktatói Hálózat erre a célra verbuválódott munkacsoportja hozta létre azt az anyagot, ami a dokumentum felsőoktatásra vonatkozó részének a tárgyalási alapjául szolgált. Az Oktatói Hálózat (OHA) a magyar felsőoktatásban dolgozó oktatók és kutatók autonóm szerveződése, célja a honi felsőoktatás értékeinek megőrzése és megújításának előmozdítása.

A tárgyalási folyamatban az OHA részéről: Bajomi Iván, Heller Mária, Máté András és Pásztor Erzsébet vettek személyesen részt, a munkát számos OHA tag segítette.

Címszavakban: 3 hónap, 10 alkalom, 2 órás munkaértekezletek során jött létre a megegyezés. Konstruktív légkör, megegyezésre törekvő pártok és szakma.

Pilz Olivér: Az I. tartalmi kiindulópont, hogy a gyerekek érezzék jól magukat az iskolában.

Az Oktatási minimum a közoktatás legnagyobb gondjaira választ ad:

  1. autonómiahiány, centralizáció – szabadság,
  2. finanszírozás,
  3. (diák-tanár) túlterheltség felszámolása,
  4. modern módszertan – személyközpontúság, hasznos tudás, kritikus gondolkodásra nevelés,
  5. átjárhatóság, esélyteremtés, diszkrimináció- és szegregációmentesség,
  6. a döntéshozatali eljárás minden szintjén széleskörű szakmai-, érdekképviseleti- és társadalmi egyeztetés.

II. tartalmi kiindulópont: a tanulás és a tanítás minden szinten öröm legyen, minden szinten, mindenki számára csökkenjen a túlterheltség, növekedjék az oktatás hatékonysága, jól érezzék magukat az abban résztvevők; ehhez gyökeresen meg kell változnia az oktatás módját és a felsőoktatás-politikát is:

  • a kormányzatnak programot kell indítania a szakértelem, a műveltség, azon belül is a tanári szakma és az oktatás presztízsének a helyreállítására,
  • az európai átlagra kell növelni a felsőoktatás részesedését a GDP-ből, az oktatók és segítőik bérezését fel kell emelni legalább a közép-európai átlagnak megfelelőre,
  • meg kell változtatni az intézmények finanszírozásának a szerkezetét (például fel kell számolni azt az évtizedek óta fennálló gyakorlatot is, hogy az oktatók által szerzett kutatási pályázatok finanszírozzák az oktatási költségek nem elhanyagolható hányadát),
  • a kollégiumi férőhelyek számának növelése, ösztöndíj-program.

Az európai Magna Charta Universitatum szellemében helyre kell állítani az intézmények autonómiáját:

  • vagyis meg kell szüntetni a kormányzat közvetlen beavatkozása érdekében létrehozott kancellári és konzisztóriumi rendszert,
  • vissza kell állítani a rektorok és a szenátusok jogait,
  • vissza kell adni az egyetemek jogát képzési programok indítására.

Nagyobb autonómia, nagyobb felelősség:

  • minőségbiztosítás,
  • átláthatóság,
  • belső működés.

Pásztor Erzsébet:

További tervek az anyaggal:

Társadalmi vitára bocsátjuk:

  • legelsősorban az e percekben nyilvánosságra hozott anyagot megvitatjuk mozgalmunk, illetve hálózatunk tagjaival,
  • elküldjük az egyeztetésből kimaradt pártoknak.

Állásfoglalást kérünk:

  • oktatásügyben dolgozó szakszervezetektől,
  • szakmai és civil szervezetektől,
  • ernyőszervezetektől,
  • hálózatoktól,
  • az Országos Diákparlamenttől,
  • a Független Diákparlamenttől,
  • a Rektori konferenciától,
  • további szakértői véleményeket kérünk.

Pilz Olivér: Ez a pártok oktatási minimuma, de a 25 oldalas dokumentum a Tanítanék és a megegyezést facilitáló OHA tagok számára is teljességgel vállalható erős, progresszív anyag.

Amire biztos jó: A tartalmon túl is van értéke, üzenete – és reméljük tanulsága is – a társadalom számára. (Pláne 2 hónappal a választások előtt!)
A résztvevő pártok képesek az együttműködésre: vita, konszenzuskeresés, együttgondolkodás, együttműködés (civilekkel is!), kompromisszumkészség, belátás, kölcsönös tisztelet és közös munka.
A 9 aláíró párt: DK, Együtt, Liberálisok, LMP, MoMa, Momentum, MSZP, Párbeszéd Magyarországért, Új Kezdet.
Köszönet jár a pártok oktatáspolitikusainak és szakértőinek: Ambrus Gyöngyinek, Arató Gergelynek, Bardócz-Tódor Andrásnak, Bősz Anettnek, Dukán András Ferencnek, Erőss Gábornak, Farkas Szilvia Angélának, Hiller Istvánnak, Kunhalmi Ágnesnek és Szabó Szabolcsnak.

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete