2025. július 02.

VAKÁCIÓ!

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. július 02.

VAKÁCIÓ!

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

VAKÁCIÓ!

Ki a felelős a nyelvvizsga kontra egyetemi felvétel helyzetért? (2019. 07. 10.)

20250623_112755ED

Hallom a rádióban, hogy a nyelvvizsga követelményt érő kritikákra Bódis József államtitkár azt reagálta, hogy a kormány ez irányú tervei 2014 óta ismertek.1

Tehát szerinte a tanárok és a diákok a hibásak…

Van azonban „néhány apró” probléma (a teljesség igénye nélkül említve ezeket) ebben a sommás összefoglalásban:

  • A hatályos jogszabályok szerint az iskoláknak nem kötelessége a tanulókat középfokú szintű nyelvtudásra felkészíteni – hogy lehet ez, ha a kormány a saját terveit 2014 óta ismeri?
  • A nyelvvizsgákért járó felvételi többletpontok számítása még mindig nincs minden részletre kiterjedően szabályozva – hogy lehet ez, ha a kormány a saját terveit 2014 óta ismeri?
  • Államtitkársági tájékoztatások szerint (tehát ez nem törvényből következik: l. az előző bekezdést) a továbbtanulásnál 2 db, ugyanabból a nyelvből(!) szerzett középfokú nyelvvizsga többet ér, mint a felsőfokú – hogy lehet ez, ha a kormány a saját terveit 2014 óta ismeri?
  • Szintén ezen információk alapján többet ér az emelt szintű érettségi a nyelvekből (ami ugye középfokú nyelvismeretről ad papírt), mint egy felsőfokú nyelvvizsga – hogy lehet ez, ha a kormány a saját terveit 2014 óta ismeri?
  • A nyelvtanulás egyes részei alól egészségi problémáik vagy tanulási nehézségeik miatt felmentettek hiába teszik le könnyítésekkel (értsd: pl. kicsit több időt kapnak lassabb tempójuk miatt az írásbeli kérdések kidolgozására) az emelt szintű nyelvi érettségit, az mégsem ér nyelvvizsgát, így nem is tanulhatnak tovább 2020-tól – hogy lehet ez, ha a kormány a saját terveit 2014 óta ismeri?
  • A most következő tanévtől a nyelvtanárok nem választhatják ki a piaci kínálatból a tanulócsoportjuk számára legmegfelelőbb nyelvkönyveket, hanem csak azt az egyet (legfeljebb kettőt), amit előírnak számukra – hogy lehet ez, ha a kormány a saját terveit 2014 óta ismeri?
  • A kormány készíttetett egy felmérést a nyelvoktatásról, de annak eredményeit titkolja és nem tett semmit az abban foglaltak javulásának érdekében, tehát hogy ténylegesen képes legyen az érettségiig eljutni a megkívánt színvonalú nyelvtudásig a magyar diákok döntő többsége – hogy lehet ez, ha a kormány a saját terveit 2014 óta ismeri?
  • A felsőoktatásban a nyelvtanári szakokra járók módszertani oktatásában semmi változás nem történt évek óta – hogy lehet ez, ha a kormány a saját terveit 2014 óta ismeri?

Kérdezzük az államtitkárt, az oktatásért felelős minisztert és a miniszterelnököt: Mit tettek önök annak érdekében 2014 óta (ill. az elmúlt kilenc évben), hogy javuljon a hazai nyelvoktatás színvonala? De általánosabban is feltehetjük a kérdést: Mit művelnek már harmadik ciklus óta az oktatással és tudománnyal?

Szedjék végre össze a bátorságukat és nevezzék meg a felelősöket, miért nem javul kilenc éve – annyi törvény meghozása és folyamatos módosítgatása után sem – a tanulók tudása!? Mire költöttek saját bevallásuk szerint milliárdokat, minek kellet új köznevelési törvény, miért kellet ellehetetleníteni a tankönyvkiadókat…, ha ezeknek semmi látszatja??? Várjuk a kézzel fogható bizonyítékokat a javulásra: jobb PISA és kompetenciamérés eredmények, több nyelvtudással rendelkező magyar…

Jó lenne, ha cinikus másra mutogatás helyett a saját házuk táján keresnék a ludast, s a lakájmédiában harsogó kormánypropagandán tompított agyú honfitársainkhoz is eljuttatnák a valódi problémákat.

Tanítanék Mozgalom


  1. A Tanítanék kritikái ebben a cikkben olvashatók. ↩︎

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete