2025. június 07.

június 3-11. Emelt szintű szóbeli érettségik
június 7-9. Hosszú hétvége (Pünkösd)

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. június 07.

június 3-11. Emelt szintű szóbeli érettségik
június 7-9. Hosszú hétvége (Pünkösd)

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

június 3-11. Emelt szintű szóbeli érettségik
június 7-9. Hosszú hétvége (Pünkösd)

És meg se kérdezték – A 2025-ös magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi, egy korábban szakképzésben dolgozó tanár szemével

szavon
magyar nyelv

írta: Papp Éva magyartanár, meseterapeuta

Az újfajta – 2024 utáni – érettségiről már sokan sokfélét írtak. És sok félelem előzte meg a bevezetését – én magam is így éreztem.

A korábbi vizsgalap – a 2024-ig érvényben lévő – viszonylag jól bevált. Voltak olyan feladatok, amelyek az élet praktikumában valódi segítséget jelentettek, a gyakorlati szövegalkotás mindenképpen ilyen volt. Szerintem még jól is szűrt, a szakképzésben tanuló diákoknak is viszonylag jó eredményt lehetett elérniük, és a gimnáziumi tanulóknak is volt lehetőségük büszkén megmutatni, hogy olvasottak, műveltek.

A 2024 utáni érettségi bevezetését – ahogy a korábbi esetekben is – egy mintafeladatsor kiadása előzte meg, segítvén ezzel a felkészítő tanárok munkáját. Ez a feladatsor döbbentettek meg minket, hogy nagyon más lesz az „új világ” – kvázi a gimnáziumok ellehetetlenítésének előjelét láttuk benne. Nehéznek tűnt és igazságtalannak. Olyan mértékű tárgyi tudást kértek benne számon, ami az emelt szintű érettségihez közelített (időnként: sőt!). A szövegértés csak nevében emlékeztetett a korábbira, igazából egy kemény grammatikai tudást, nyelvi készséget mérő feladatsor volt, forrásként egy közepesen nehéz szöveget felhasználva. A gyakorlati szövegalkotás eltűnt, helyére egy irodalmi/irodalomelméleti (memoriterek, verstan, stílusok, műfajok stb. sajátosságait számonkérő) feladatlap került. További kérdés: műértelmező szövegalkotás – a szakképzésben tanulók számára másfajta kihívást jelent, mint a gimiseknek, másfajta hozzáállást feltételez. A heti 40+ óra mellett, az év közbeni szakmai vizsgák, rengeteg szakmai óra mellett gyakran nincs igény a szabatos fogalmazás elsajátításához szükséges olvasásra. Ez meghatározza a műértelmező feladatokhoz való hozzáállást is. A lényeg: a biztos pontokat az érettségi első részéből szokták összeszedni.

Erre próbáltuk meg felkészíteni, trenírozni a tanulókat – teljesen lehetetlen vállalkozásnak tűnt, hogy öt egymást követő szakmai óra után képesek legyenek egy random módon kiválasztott memoriter találomra kihagyott szavait feleleveníteni, definiálni a szonett fogalmát, jellemezni a reneszánsz korszakot, felismerni a hexametert… Elkeserítő és reménytelen volt. És ha a tanárok ezt érezték, mit éreztek a diákok, mit érezhettek a szülők? A pedagógusokról alkotott vélemény eddig is nagyon elutasító volt, s ez a helyzet nem javított rajta. (Ez újabb gondolatokat indíthat el, de most ne tegyük.)

Az idei érettségi feladatsor merőben más volt, mint amit beharangoztak. A szövegértés valóban szövegértés volt, abból is a könnyebb változat. A leíró nyelvtani feladatok mindössze 6 pontot értek a 40-ből, ebből is a konkrét grammatikai feladat 2-3 pontnak számított. A 20 pontot érő irodalmi feladatlap is olyan ismereteket kért számon, ami elvárható (pl. memoriter: Himnusz). Ilyen feladatokra számítani kellett, ezek a kérdések azt monitorozták, amit sokszor megtanítottunk, begyakoroltuk, számonkértünk. Tehát megoldható. Valóban? Igen – mond(hat)juk mi, tanárok.

Ugyanakkor, ha más tantárggyal összehasonlítjuk a sajátunkat, valahogy rossz érzésem lesz. Amikor az informatika érettségin zárójelbe odateszik, hogy 1 m = 10 dm = 100 cm, matematikából számológépet és függvénytáblázatot, történelemből atlaszt, idegen nyelvekből szótárt lehet használni – irodalomból mindent fejből kell tudni?

Miért kell ennyire eltávolítani az irodalmat és az anyanyelvet a valóságtól? A munkaerőpiacra kilépő fiatalnak önéletrajzot kell írnia, meg kell fellebbeznie a vizsgajavítást, meg kell tudnia írni egy kérvényt, amelyben vizsgahalasztást kér. Ez is lehetne egy nyelvtanóra feladata. Az irodalmi szövegek olvasása, értelmezése alkalmassá tehetné őket a lényeg kiemelésére, netán a szöveg mögötti mondanivaló azonosítására. Olyan fontos dolgok ezek, amelyeket nem hoz mindenki otthonról.

Velük mi lesz? Azzal a rengeteg fiatallal, akit ily módon nem készítettünk fel az életre, mi lesz???

Annyi mindent tudtunk volna csinálni azokban a 45 percekben, ami adatott. Olyan sok valóban értékes és hasznos, igaz dolgot. Például beszélgethettünk volna velük, róluk, szép magyar szóval, választékosan – mert azt is tanulni, gyakorolni kell. Na, meg a kulturált viselkedést.

És a sok értékes 45 percben mi a disztichon ütemét és verselését tanítottuk. És meg se kérdezték. 😕

Budapest, 2025. 05. 16.

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete