június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik
IÓ!
június 20. Utolsó tanítási nap
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik
IÓ!
június 20. Utolsó tanítási nap
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik
IÓ!
június 20. Utolsó tanítási nap
Az Oktatói Hálózat és a Tanítanék Mozgalom üdvözli “Az Oktatási Minimum programról” című parlamenti határozati javaslatot, mely a közoktatási, a szakképzési, a felsőoktatási és a felnőttképzési szakpolitikákat kívánja pártpolitikai ideológiáktól mentesen, parlamenti ciklusokon átívelve megalapozni.
Példaértékűnek tartjuk, hogy a határozati javaslatot az ellenzéki parlamenti frakciók többsége és számos egyéni képviselő a MOMA és a Momentum, mint parlamenten kívüli pártok támogatásával közösen nyújtotta be.
A határozati javaslat a 2018. február 5-én kilenc párt képviselői által aláírt “Oktatási Minimum” átirata, mely a Tanítanék Mozgalom és az Oktatói Hálózat kezdeményezésére, a pártok és a civil szervezetek szakértőinek és aktivistáinak közreműködésével több hónapos közös munka során jött létre.
A jelenlegi kormány oktatáspolitikájának (és annak hatásainak) ismeretében különösen fontosnak tartjuk, hogy a határozati javaslatot támogató pártok egységesen állnak ki és kötelezik el magukat a tanszabadság és az egyetemi autonómia mellett, hogy az oktatáshoz minden embernek alapvető, alkotmányos joga van, ami nem korlátozható, és aminek az igénybevétele nem függhet anyagi helyzettől, származástól, lakóhelytől.
A 21. század társadalma tudásalapú társadalom, amelyben az oktatási rendszer a társadalmi és gazdasági fejlődés motorja. Az oktatási rendszer a legfőbb biztosítéka a tudás magas szintű átadásának, a szegénység megszüntetésének, a nyitott, befogadó, együttműködő, szolidáris társadalom létrejöttének, a jólét megteremtésének és fenntarthatóságának. Vagyis az oktatási rendszer az esélyteremtés legfontosabb eszköze, így a színvonalas oktatás nemzeti érdek.
Fontosnak tartjuk, hogy a felnövekvő nemzedékek képessé váljanak a kritikus gondolkodásra, az önszerveződésre, szűkebb és tágabb környezetük viszonyainak felelősségteljes alakítására. Az oktatási rendszer minden szintjén közös alapérték a személyközpontúság, az esélyegyenlőség, a méltányosság, a befogadás, a képességfejlesztés, a társas tanulás, a demokratikus működés, az autonómia, akárcsak az intézményeket működtetőknek és magának a rendszernek az elszámoltathatósága.
Az állam feladata és felelőssége, hogy az oktatáspolitika a fenti elvek szerint és megbízhatóan működjön. Az államnak a bizalom és megbecsültség megteremtése mellett kell támogatást nyújtania az ágazat szereplőinek és érintettjeinek. Az oktatáspolitikának szakmailag megalapozott, társadalmi egyeztetés során kiérlelődött, kiszámítható szabályozási és finanszírozási feltételeket kell biztosítania.
Mindezekért elkerülhetetlen, hogy a parlamenti képviselők megvitassák és megegyezésre jussanak a határozati javaslatról, mert csak egy konszenzusra épülő, közös minimumon alapuló oktatáspolitika képes eredményes, hosszútávon is stabil, jól prosperáló oktatási rendszer kialakítására.
És ami a legfontosabb: egy jó oktatási rendszerben a gyerekek is jól érzik magukat!
***
A kormánypártok a Kulturális bizottság üléseken nem támogatták, hogy a vitaanyag az Országgyűlés elé kerüljön…
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete