Finn oktatás – Mítoszok és valóság: Amit a nemzetközi sikertörténet mögött kevesen látnak
szavon
A 2025. 02. 20-i Finn Minta Fórumon elhangzottakat összefoglalta: Gönczöl Enikő
A személyes tapasztalataikat megosztó előadók
Zana Péter, 14 éve Finnországban élő, bevándorlásügyi, integrációs és munkaügyi tanácsadó, magyar-angol-finn tolmács. A témák, melyekkel munkakörében gyakran kapcsolatba kerül: oktatás, ifjúsági jogok, felnőttképzés és munkakeresés. Hivatalos feladatain túl, néhány magántanítványon keresztül lát rá az oktatásra, s ezeken a közvetett tapasztalatokon átszűrve fogalmazott meg reflexiókat a finn rendszerre vonatkozóan.
Tuba Orsolya és Püski Edit, a Fórum szakmai vezetői, akik ez alkalommal egy európai uniós támogatással megvalósult, finn-magyar iskolai együttműködési projekt keretében szerzett tapasztalatokat osztottak meg a résztvevőkkel. A projekt részeként békéscsabai, illetve finnországi általános iskolai pedagógusok töltöttek el egy-egy hetet egymás intézményében, majd benyomásaik alapján igyekeztek meghatározni a két rendszer közös és eltérő sajátosságait.
Zana Péter előadásának fő gondolatai
A finn oktatást nagyra tartják a világban – mondta –, de számos tévhit is övezi. Beszámolójában törekedett tá, hogy a tényeket megerősítse, a tévhiteket pedig eloszlassa. Tapasztalatai szerint:
Tévhit, hogy Finnországban…
Nagyon könnyű a tanárok munkája, és ezt bárki végezheti.
A diákok számára laza dolog a tanulás, és soha nem írnak dolgozatot.
Az iskolák teljesen stresszmentesek, és a diákok azt csinálnak, amit akarnak. Bár fontos szempont a tanulók jólléte, világos elvárások és követelmények vannak az iskolákban – a tananyagban való haladás és a fegyelem terén egyaránt.
Ellentmondásos a kép, amikor az alábbiakról beszélünk…
Igaz, hogy az iskolák finanszírozása megfelelő, és felszereltségük általában kiváló – de ebben lehetnek régiók és városrészek szerinti eltérések. Ezek kialakulásában szerepet játszik az intézményfenntartó önkormányzatok gazdasági profilja, lehetőségei, valamint a diákok jellemzői (például, hogy zömében bevándorlók, helyi finnek vagy finnországi svédek-e).
Igaz, hogy a diákokat megpróbálják együttműködésre nevelni, és az iskolában nem a versengésen van a hangsúly. A rendszer úgy van kialakítva, hogy a legtöbb tanulót a saját igényei alapján fogadja be. Ez azonban azzal jár, hogy az elméleti képzés eredményessége napjainkban csökkenő tendenciát mutat, s a rendszer nehezebben tudja integrálni a kivételes képességekkel rendelkező gyerekeket.
Tény viszont, hogy Finnországban…
Magas szintű a tanárképzés. Minimális elvárás velük szemben a BSC végzettség, ami az óvodapedagógusokra is érvényes. Erre a szintre épülnek aztán a speciális képzések.
A tanárképzés gyakorlatorientált. Úgy oktatják őket, ahogy tőlük is elvárják, hogy tanítsák majd a gyerekeket. Sokféle módszerrel találkoznak, amiket mind kipróbálnak – egyrészt saját magukon/egymáson, másrészt tanulók körében. A jelöltek minden feladuk megoldása során nagy szabadságot élveznek. (Ez a szemlélet más szakmák tudásépítésére is jellemző: az önkormányzati bevándorlási osztályon dolgozó előadó is hasonló jellegű képzéseken vett részt – gyakorlatias, játékos, interaktív problémamegoldás keretében, és rendszeres havi konzultációk során sajátítva el a munkája végzéséhez szükséges készségeket.)
A tanárok és az intézmények is nagyfokú autonómiával dolgoznak, ami motiválja és kreatívvá teszi őket, elősegítve a diákok egyéni szükségleteihez való minél rugalmasabb alkalmazkodást is. Kevesebb a tanárok bürokratikus terhe, több idejük van a felkészülésre.
Fontos a magánélet és a munka egyensúlya. Nagy hangsúlyt fektetnek a dolgozók testi és lelki egészségére, szakmai tudásának karbantartására. Odafigyelnek rá, hogy se a diákok, se a tanárok ne égjenek ki.
Kevesebb ténytudást várnak el a diákoktól, nem „magoltatják” őket. A tanulók sok interaktív, készségfejlesztő feladattal találkoznak az iskolában.
A tanítás valóban személyre szabottabb, és diákközpontú: szem előtt tartják a gyerekek egyéni igényeit és képességeit.
A bevándorló családból származó gyerekek esetében fontosnak tartják és segítik, hogy a finn és az angol mellett megőrizzék saját anyanyelvüket és kultúrájukat.
Magas szintű a tanárokba vetett bizalom. A tanárok, a diákok és a szülők is közvetlen kapcsolatban vannak egymással, amit az is jelez, hogy a tanárokat általában mindenki a keresztnevükön szólítja.
A felmerülő magatartási problémák (pl. bántalmazások) megoldásának módszere mindig beszédközpontú, amiben az érintettek és felnőtt mediátorok vesznek részt. A cél a probléma feloldása, de végső megoldásként előfordulhat a hibás fél másik intézménybe való áthelyezése is.
Az oktatásban fontos szerepet játszik az értékelés és az önértékelés, aminek nem a tanulók egymással való összehasonlítása a célja, hanem az egyéni fejlődés nyomon követése, és a folyamatos visszacsatolás, amely erősíti a motivációt.
Egy finn-magyar iskolai projekt alapján megfogalmazott állítások – Ahogy azt a két ország pedagógusai tapasztalták
A finn és a magyar rendszer HASONLÓ vonásai
1. A tárgyi és személyi feltételek terén
Mindkét országban elérhetők az iskolában a szükséges IKT eszközök.
Mindkét helyen hasonló a pedagógusok heti óraszáma.
2. A módszertan terén
„A tanítás az mindenhol tanítás.”
Mindkét országban törekednek a tapasztalati úton való tanulásra. [Az előadók megjegyzése: Ez a megállapítás azért nem teljesen hiteles, mert a finn tanárok egy projekthetet láttak Magyarországon, ami nálunk nem tekinthető általános gyakorlatnak, Finnországban viszont igen.]
Mindkét országban jelen van az egyéni bánásmódot igénylő tanulók differenciált fejlesztése.
Itt is, ott is van házi feladat, bár a finn rendszerben azért kevesebb, mint a magyarban.
3. Az értékelés terén
Mindkét helyen általános gyakorlat a szülőknek adott rendszeres visszajelzés.
Mindkét országban működik egy digitális információcserét szolgáló rendszer, aminek Finnországban Vilma a neve, Magyarországon pedig Kréta.
Mindkét helyen kialakult rendszere van a tanulók jutalmazásának.
4.Egyéb hasonlóságok
„A gyerek az mindenhol gyerek” – közösek az életkori sajátosságok.
Adódnak konfliktusok a szülők, a gyerekek és a pedagógusok kapcsolatában.
A magyar rendszertől ELTÉRŐ vonások Finnországban
1. A tárgyi és személyi feltételek terén
Megfelelő számú pedagógiai asszisztens segíti a speciális igényű tanulók nevelését.
Szigorúbb, és jobban működik a helyettesítései rendszer. [Az előadók kiegészítő megjegyzése: Amikor a projekt keretében a finn tanárok Magyarországon voltak, pályázati forrásból finanszírozták a helyettesítésüket, mert óra nem maradhat el.]
Az iskolában használt MINDEN felszerelést az állam biztosítja – megfelelő mennyiségben és minőségben.
Figyelmet kapnak a kényelmi szempontok. (Ezt szolgálják például az emelhető asztallapok és a magasított padok a gerinc egészsége érdekében.)
„Japános” szokásrend segíti a tisztaság fenntartását. A diákok maguk takarítanak az órák után, és zokniban közlekednek az épületben.
A folyosókon szabadon mozoghatnak a tanulók, futkározhatnak is, ami kicsit a káosz benyomást keltheti.
2. A módszertan terén
A „KEVESEBB – TÖBB!” elvet alkalmazzák. A 2016-os tantervi reform egyik fontos lépése volt, hogy „kidobták a tananyagból mindazt, amiről úgy érezték, hogy már nincs szükség rá.” Nem tesztre akarják nevelni a gyerekeket, hanem az életre. A tanulás alapformáját ezért a projektek jelentik.
Fontos a közös gondolkodás és az együttműködés fejlesztése. A projektek során ezért a tanárok csak a kiindulási pontot határozzák meg előre. Azt, hogy pontosan mi fog majd történni, a gyerekekkel közösen döntik el. Ez így lassabb, viszont növeli a tanulók önállóságát, és olyan készségek kialakulását segíti elő, amelyekre szükségük lesz majd 21. századi munkavállalóként.
A rendszer általában véve is önállóságra ösztönöz. A gyerekeknek nagyon sokféle helyzetben kell döntéseket hozniuk.
3. Az értékelés terén
5. osztály előtt szöveges értékelés van, csak ezután kezdődik el az osztályozás.
Az értékelési skála 1-10 fokozatú, de a legalacsonyabb négy értékeket szinten nem is használják. [Az egyik előadó személyes élményét is felidézte arra vonatkozóan, amikor a Finnországban látott projekthét során az egyik gyerek értékelésének alapja az volt, hogy ő milyen szintű teljesítmény elérését tűzi ki célul maga elé. A tanár mentorként adott neki visszajelzéseket menet közben arra vonatkozóan, hogy hol tart saját kitűzött céljához viszonyítva.]
Mivel az életre való felkészítés került a tanterv középpontjába, lecsökkent a dolgozatok száma, és az értékelésen belüli súlyuk is.
Az osztályzatok nagyobb része az órai munka értékeléséből származik, ami mellett vannak kisebb felmérések is, de elsősorban azért, hogy lássák, mi az, amit még tanulni kell.
Az értékelésben fontos szerepet kap a tanulók önértékelése, aminek az alapkérdése mindig az, hogy ki mit akar elérni a tanulási folyamat végére.
4. Egyéb eltérések
Nagy az oktatás társadalmi támogatottsága. Az emberek megbecsülik az iskolát, és tisztelik a tanárokat.
Az iskola nem „gyermekmegőrző”. Nincs napközi, csak az 1-2. osztályos gyerekek számára biztosítanak felügyeletet szükség esetén. 3. osztályos kortól mindenki haza megy a tanítás után.
Megfelelő az oktatás állami költségvetési támogatása.
A folyosói rohangálás ellenére, az iskolákat nyugodt, csendes légkör jellemzi.
A Finn Minta Fórum keretében, havi rendszerességgel megszervezett interaktív képzések célja, hogy finn jógyakorlatok bemutatásával és a hozzájuk kapcsolódó szakmai kommunikációval inspirálja a pedagógusokat, elősegítse a hazai közoktatás módszertani kultúrájának gazdagodását. A minden alkalommal más-más tematikájú eseményen a meghívott előadók bemutatója után szakmai diskurzusra került sor, a résztvevők reflektálhattak a hallottakra, megoszthatták egymással a témához kapcsolódó személyes tapasztalataikat, és javaslatokat fogalmazhattak meg a megismert ötletek hazai felhasználására vonatkozóan.
A fórum szakmai vezetői: Tuba Orsolya, a Finn minta alapítója, Finnországban élő doktori hallgató, az innovatív tanulási környezetek kutatója, és Püski Edit, oktatásfejlesztő, iskolaalapító, közgazdász, közösségépítő.
Az online fórum eseményeinek moderátorai: Pilz Olivér és Tóth Bence a Tanítanék Mozgalom képviselői.
A Finn Minta Fórum rendezvénysorozat a 2024/2025. tanévben az Európai Unió támogatásával, a Közös értékeink pályázati program részeként, a Tanítanék Mozgalom és a Finn minta együttműködése keretében valósult meg.