2025. április 30.

május 1-4. Hosszú hétvége (munka ünnepe)
május 5-23. Írásbeli érettségik
május 5-9. Digitális munkarend a középiskolákban
május 5. Értesítés a középfokú felvételi eredményről

Jobb oktatást szeretnél?
Töltsd ki te is a kérdőívet!
1% az oktatásért, 1 lépés a jövő felé:
Kérjük, támogass minket adód 1 %-ával!

 

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. április 30.

május 1-4. Hosszú hétvége (munka ünnepe)
május 5-23. Írásbeli érettségik
május 5-9. Digitális munkarend a középiskolákban
május 5. Értesítés a középfokú felvételi eredményről

Jobb oktatást szeretnél?
Töltsd ki te is a kérdőívet!
1% az oktatásért, 1 lépés a jövő felé:
Kérjük, támogass minket adód 1 %-ával!

 

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

május 1-4. Hosszú hétvége (munka ünnepe)
május 5-23. Írásbeli érettségik
május 5-9. Digitális munkarend a középiskolákban
május 5. Értesítés a középfokú felvételi eredményről

Jobb oktatást szeretnél?
Töltsd ki te is a kérdőívet!
1% az oktatásért, 1 lépés a jövő felé:
Kérjük, támogass minket adód 1 %-ával!

 

Hol volt, hol nem volt gimis írásbeli felvételi minimumponthatár – Ordító Miértek!

szavon
felvételi minimum

írta: Pilz Olivér

A kormány minden igyekezetével azon van, hogy az általános iskola után a szakképzés felé terelje a gyerekeket. Ezt nyíltan ki is mondják, s a gimnáziumokba készülők táborát
hol pénzzel (a szakképzésben jelentős mértékű ösztöndíjakat lehet kapni),
hol fenyegetéssel (a kompetenciamérés eredményeinek beszámítása a felvételibe),
hol jogszabályokkal (a felsőoktatási keretszámok csökkentésével főleg a gimnázium utáni továbbhaladás lehetőségeit korlátozzák)
próbálják szűkíteni.

A gimnázium kontra szakképzés vita egy másik írás témája lehet. Itt zanzásítva csak annyit, hogy a gyerekek többségének az válna leginkább a hasznára, ha minél tovább, minél szélesebb körű ismeretanyaggal találkozna.

A fenti stratégiát közvetlenül az idei felvételik megkezdése előtt újabb ötlettel fejelte meg az oktatásirányítás: a gimnáziumokba való bekerülést is meg akarták nehezíteni egy „ajánlással”. Ennek lényege, hogy csak olyan jelentkezőket vegyenek fel, akik a központi írásbelin egy minimális pontszámot elérnek: négy évfolyamos képzés esetén ez 50, a nyelvi előkészítőknél 60, a hat és nyolc évfolyamos képzéseknél 70 pont a maximális száz pontból.

Még mielőtt továbbhaladnánk ezen problémakör és a történtek mentén, érdemes megjegyezni azt, hogy aki ilyet ajánl, annak fogalma sincs arról, hogy hogyan és mire készülnek a felvételi feladatsorok. Egyrészt ezek a sorok kompetenciaalapúak, ellenben a közoktatással, amely tananyagcentrikus, azon belül is a lexikális ismeretekre alapozó, így a nyolc éves ismeretanyag birtoklása sem garantálja a maximális felvételi pontszám elérését. Másrészt ezek feladata, hogy „szórja” a jelentkezőket: lehetőleg keveseknek sikerüljön rosszul, de a 100 pontot se érjék el túl sokan – a nagy többség a medián környékén teljesítsen (Gauss-eloszlás, haranggörbe), ami ebben az esetben a 40-60 pontos tartományt jelenti. Magyarul a felvételizők jelentős hányadának – különösen, ha figyelembe vesszük a vizsgával járó stresszt is – esélye sem lenne.

Miért jó ez nekünk? Miért jó ez az iskoláknak? És pláne: Miért jó ez az amúgy is rémült felvételizőknek?

Térjünk vissza az „ajánlás”-hoz, amely a tankerületek felől érkezett, így azt már több iskolavezető kötelező érvényűként tekintette.

Miért jó az, ha olyan vezet iskolát, aki képtelen a kritikus gondolkodásra, akinél az öncenzúra és a megfelelési kényszer kéz a kézben jár?

És ahogy már más esetekben is hallottunk ilyet, a tankerület igazgatója ezt szóban már utasításként adta elő.

Miért lehet olyan valaki tankerületi vezető, aki a felelősséget és saját döntéseit írásban nem hajlandó vállalni?

Ezek után több gimnázium hivatalos felvételi tájékoztatójába bekerült a minimumpontszám elérésének szükségessége. Ekkor viszont elég nagy lett a felzúdulás – nyilván leginkább a jelentkezők és szüleik körében. Volt, ahol ettől megijedve az iskolavezetők a szóbeli tájékoztatókon elkezdtek mismásolni, hogy hát ez nem is kötelező, nyugodjanak meg, jelentkezzenek bátran hozzájuk, nem fogják ezt figyelembe venni. És most ott tartunk, hogy de, igen, mégis: a gimnáziumok honlapjára kitett ideiglenes felvételi jegyzékeken sok gyerek eredménye mellett ott szerepel a „nem felelt meg” kategória a minimumpont-ajánlás alapján.

Miért tájékoztathatja a szülőket és a gyerekeket szándékosan félre egy pedagógus?

Felvételiztetni nem kötelező. De ha már egy iskola úgy gondolja, hogy a kétszer 45 perces írásbelin nyújtott pillanatnyi teljesítmény alkalmas egy gyerek jövőjének eldöntésére, akkor a minimumpont elérésének hiányát követően legalább szóbelizni ne rángassa be és stresszelje újra őt (és csillantson meg hamis reményt)! Mert sajnos erre is volt precedens!

Miért tehetik ezt meg bármelyikünk gyerekével?

A legkacifántosabb azonban az, hogy volt gimnázium, ahol már a jogszabályi határidő után módosították a közzétett jegyzéket, arról gyerekeket húzgáltak le és tettek helyükbe másokat annak ellenére, hogy a szóbeli pontokkal együtt utóbbiak rosszabbul teljesítettek.

Miért úszhatják meg a felelősségrevonást ezek az intézményvezetők?

Van olyan gimnázium, ahol jelenleg úgy tűnik, hogy kevesebb osztály indul jövőre, mert az „önként” előírt ponthatárt nem érte el elég jelentkező.

Miért nem gondolják végig azt az igazgatók, hogy a minimumosdival saját iskoláikat sorvaszthatják el és a saját és kollégáik munkahelyét veszélyeztetik?

És ha így haladunk, akkor gimnáziumokat lehet majd bezárni. A tankerületvezetőknek ez mindegy?

Miért nem a gyerekek és a munkavállalók érdekeit képviselik a tankerületi igazgatók?

Miért gondolja bárki, hogy az olyan iskola, ahol ilyen megtörténhet, az humánus légkörű és gyerekközpontú?

Ha hátrány ért benneteket a középiskolai felvételi során a minimumpontszámmal kapcsolatos ellentmondásos információk miatt, akkor írd meg nekünk itt, hogy ombudsmani vizsgálatot kezdeményezzünk!

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete