június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik
IÓ!
június 20. Utolsó tanítási nap
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik
IÓ!
június 20. Utolsó tanítási nap
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete
június 16-július 2. Középszintű szóbeli érettségik
IÓ!
június 20. Utolsó tanítási nap
A 2025. 01. 23-i Finn Minta Fórumon elhangzottakat
összefoglalta: Gönczöl Enikő
Béla 1999-ben azért ment Finnországba, hogy mester szintű tanulmányokat folytasson. Előtte a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán és a Testnevelési Egyetemen tanult, s mellette hivatásos sportoló volt. 20 évig kajakozott, és az élete nagy részét vízen töltötte. Sokféle sportot próbált ki, és a kajakozás mellett a sífutás területén is számos nemzetközi versenyen vett részt. A Jyväskylä-i Egyetemen szerzett a sporthoz kapcsolódó képesítéseket, de számos rövidebb kurzuson is részt vett különféle egyetemeken. Finnországban is bekapcsolódott a vízisport-életbe, és diplomamunkáján kívül, doktori disszertációja is ehhez a témához kapcsolódott. Dolgozott a közszférában testnevelőként, jelenleg pedig vállalkozó, illetve önkéntes sportkluboknál és szövetségeknél. Fő érdeklődési iránya az állóképességi és a kültéri sportok területe.
A test nevelésének különféle életszakaszokban más és más haszna van:
Ezen a spektrumon belül a testnevelő hatóköre a kisgyermekkortól a felsőoktatásban eltöltött időszakig tart.
Mindennapjainkba fokozatosan belopakodott a mozgásszegény életmód. Testünk (valamint szellemünk és lelkünk) nevelésére szükség van, mert
A testnevelő munkájának értékét az adja, hogy az aktív életet élő embernek jobb életminőséget biztosít ugyanabban a környezetben. Ez pozitív összefüggésben áll a nagyobb szellemi kapacitással, valamint a kevesebb betegszabadsággal, a személyes és társadalmi problémákkal. Egyúttal
Alapfogalmak
A finn nyelvben különböző kifejezéseket használnak a sportolás témakörében, amelyek egyúttal rávilágítanak a témáról való gondolkodás árnyalataira is.
A testnevelés feladata
Az előadó – különböző testalkatú olimpiai bajnokok képsorával illusztrálva – hangsúlyozta az emberi test sokféleségét. Mindenkinek mások az adottságai, és a testnevelés feladata ezeknek az adottságoknak a formálása. Az iskolai testnevelés fő célja, hogy az órák keretében a diákok olyan pozitív élményekben részesüljenek, amelyek hatására egész életük folyamán megőrzik az aktív életformát.
Az iskolai testnevelés irányelvei
A testnevelő tanárok képzésében nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy ne csak a sportot oktassák a diákoknak, hanem holisztikus módon gondolkodjanak a feladatukról. Ezt alátámasztó idézetek a Finn Nemzeti Oktatási Ügynökség (Opetushallitus) útmutatójából:
„A testnevelés célja a tanulók növekedésének és fejlődésének átfogó előmozdítása, valamint jóllétének és egészségének támogatása.”
„A testnevelés oktatásának célja a tanuló holisztikus növekedésének, fejlődésének elősegítése, jó közérzetének, egészségének támogatása – fizikai, szociális és pszichológiai területekre bontva.”
Az értékelés fő szempontja
„Az értékelés alapja a fizikai, szociális és pszichológiai célok elérésének tanulási folyamata és rögzült alkalmazási képessége… és nem a fizikai teljesítmény szintje.” (Szintén a Finn Nemzeti Oktatási Ügynökség útmutatójából.)
Ennek értelmében nem az kap jó jegyet, aki a leggyorsabban fut, hanem az, aki képességeinek és aktivitásának köszönhetően a tanév folyamán a legtöbbet fejlődött.
A testnevelő szerepe és lehetőségei a finn oktatási rendszerben
A vízisportok alkalmazásának lehetőségei az oktatásban
Finnországot az „ezer tó országaként” szokták emlegetni, de valójában több mint 185 ezer kisebb-nagyobb tava, valamint többezer kilométernyi vízisportra alkalmas tengerpartja és folyószakasza van. Így érthető, hogy számos kajak-, evezős-, vitorlás- és másfajta sportlétesítmény, illetve szervezet található az oktatási intézmények elérhető közelségében, és sok példája van a közöttük kialakult együttműködésnek. Az egyetlen probléma az, hogy az időjárás által befolyásolt, korlátozott időablak miatt, nem lehet egész tanévben élni ezekkel a lehetőségekkel.
Zárásként az előadó saját cégének (Tavinsulka, https://www.tavinsulka.com/en) fejlesztéseire utalt, amelyek kínálatában tantárgyközi oktatási modulok is találhatók. Ezek a fizika, a biológia és az ökológia témakörével kapcsolják össze a testnevelést, és a szaktanárokkal egyeztetett formában valósulnak meg az iskolán kívüli helyszínen.
A Tanítanék Mozgalom hírfelülete