2025. szeptember 18.

szeptember 17. - október 9. Pályaválasztási kompetenciavizsgálat 8. osztályban

 

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

2025. szeptember 18.

szeptember 17. - október 9. Pályaválasztási kompetenciavizsgálat 8. osztályban

 

Szabad Vonalzó

A Tanítanék Mozgalom hírfelülete

szeptember 17. - október 9. Pályaválasztási kompetenciavizsgálat 8. osztályban

 

Finn minta – közösség, fórum, fejlesztés

szavon
finn (1)

írta: Tuba Orsolya a Finn minta alapítója,
a Finn Oktatáskutató Intézet projektkutatója

 

Miért jött létre a Finn minta?

A Finn minta ötlete még egyetemi éveimhez kötődik. Alapszakos hallgatóként a Lappföldi Egyetemet népszerűsítve jártam a magyar középiskolákat, és előadásokat tartottam a finn felsőoktatásról. A diákokat leginkább az ingyenes továbbtanulás és Finnország, mint célország érdekelte – a tanárokat viszont egészen más fogta meg.

Nemcsak arról beszéltem ugyanis, mit lehet tanulni, hanem arról is, hogyan tanulunk, és miért éppen így. Szó esett a problémaalapú és projektalapú tanulásról, és arról, hogy Finnországban milyen kiemelt figyelmet kap a tanulásmódszertan. Én magam is megtapasztaltam, hogy ennek köszönhetően nemcsak sokkal gyorsabban fejlődtem, mint korábban bármikor, hanem közben sokkal több időm jutott magamra, kevesebbet stresszeltem, és a tanulás élménye felszabadítóvá vált. Ez a fajta pozitív szemléletű, jólléti pedagógia kiemelte az erősségeimet, és azokra építve tényleg úgy éreztem, hogy a legjobbat hozza ki belőlem.

Egyszer még alapszakos hallgatóként meghívtak, hogy vegyek részt a saját szakunk tantervének fejlesztésében, és hallgatóként adhattam visszajelzést. Ez az élmény volt számomra a fordulópont: itt vált teljesen egyértelművé, mekkora hatása van annak, ha egy tanterv valóban átgondolt, és ha a problémamegoldás, a kritikai gondolkodás fejlesztése tudatosan épül be az oktatásba. Láttam, hogy mindez közvetlenül hozzájárul a fejlődéshez és a tanulók jóllétéhez, és ettől kezdve az oktatás és annak fejlesztése a szenvedélyemmé vált.

Közben azok a magyar középiskolai tanárok, akik látták az előadásaimat, újra és újra visszahívtak: meséljek bővebben a finn oktatásról. Itt vált világossá számomra, hogy valódi igény van a magyar pedagógusok részéről arra, hogy első kézből halljanak a finn jó gyakorlatokról. És innen indult a Finn minta: az a felismerés, hogy segíteni szeretnék a tanároknak, és hozzájárulni a magyar oktatás fejlődéséhez azzal, hogy megosztom mindazt, amit én Finnországban diákként és kutatóként megtapasztaltam.

Finn Minta Fórum – a közös gondolkodás tere

A Finn Minta Fórum lett közösségünk egyik fő szemléletformáló pillére, ahol a Tanítanék Mozgalommal közösen szervezünk olyan online eseményeket, ahol finn és magyar szakértőkkel, pedagógusokkal és diákokkal együtt járunk körül fontos oktatási kérdéseket.

A 2024-2025. tanév során közel 300 magyar tanár, kutató és érdeklődő csatlakozott, akiknek fontos, hogy a finn gyakorlatok ne másolatként, hanem saját pedagógiai kultúránkra szabva jelenjenek meg. A beszélgetések interaktívak: nem előadások, sokkal inkább közös gondolkodás, ahol a résztvevők aktívan hozzászólnak az adott témákhoz.

Tavaly többek között ezekről beszélgettünk:

Az írásos összegzéseket ezúton is hálásan köszönjük Gönczöl Enikőnek! 

2025. novemberében új formában folytatódik a Finn Minta Fórum: ebben a szemeszterben három egymás utáni héten, három online eseményből álló sorozat keretei között fogunk  a pedagógus teljesítményértékelés újragondolásáról beszélgetnia. A cél: társadalmi egyeztetés és javaslatok gyűjtése, hogyan lehetne a jelenlegi rendszert valóban támogató eszközzé formálni – mindeközben finn példákból is inspirációt hozunk, amelyek a tanári jóllét megőrzésére fókuszálnak.

Oktatásfejlesztési projektek – fenntarthatóság és inklúzió

A Finn minta nemcsak eseményeket szervez, hanem nemzetközi oktatásfejlesztési projektekben is aktív.

Tagjai vagyunk az Inclusive Future (Inkluzív Jövő) elnevezésű nagyszabású policy experimentation pályázatnak is (https://inclusive-future.eu/). Ez egy átfogó, 8 partnerország által folytatott munka, amely a fenntarthatósági kompetenciák oktatásba való beépítését célozza, miközben inkluzív tanulási környezeteket teremt. A projekt célja, hogy az iskolákat és pedagógusokat felvértezze azokkal a készségekkel és tudással, amelyek szükségesek a mai környezeti, társadalmi és gazdasági kihívások kezeléséhez. Mi vezetjük azt a munkacsoportot, amely feltérképezi a fenntarthatósági nevelés helyzetét a partnerországok nemzeti alaptantervében és gyakorlatában, és egy inkluzív pedagógiai modell kidolgozásán dolgozik  a fenntarthatósági kompetenciák tanítására, tanulására és értékelésére.

Emellett részt vettünk az Erasmus+ által támogatott jelenségalapú tanulás és fenntarthatóság projektben is, amelynek eredményeként ismeretterjesztő videósorozatot forgattunk finn és magyar iskolákban, és megszületett egy Fenntarthatóság és Jelenségalapú Tanulás jó gyakorlatok kézikönyv is.

Joyful Schools (https://joyfulschools.eu/en ) pedagógustovábbképzés Jyväskyläben.
A képen szereplő tanárok többsége az Apáczai Csere János Pedagógusok Házából érkezett,
de vannak résztvevők Luxemburgból és Ausztriából is.

Finn továbbtanulási tanácsadás

A Finn minta egyik fontos ága a továbbtanulási tanácsadás. Sok diák számára vonzó Finnország, hiszen az egyetemeken nincs tandíj, a képzések nemzetköziek és angol nyelvűek, és a mindennapi életben is érződik a bizalomra épülő szemlélet.

Mi abban segítünk, hogy a fiatalok ne csak az információkat kapják meg, hanem átlássák a teljes folyamatot: milyen szakok érhetők el, hogyan lehet jelentkezni, milyen támogatások érhetők el, és hogyan érdemes felkészülni az életre egy másik országban. A tanácsadás nem pusztán adminisztratív segítség, hanem mentorálás is, amelyben a diákok személyes tapasztalatokat, tippeket kapnak arról, hogyan hozzák ki a legtöbbet a kinti tanulmányaikból.

Együttműködésekre nyitottan

A Finn minta nyitott új partnerségekre, legyen szó Erasmus+ projektről vagy más együttműködési formáról. Ha érdekel a közös munka, keress minket bátran: info@finnminta.com
A finnországi továbbtanulással kapcsolatos megkereséseket a finnminta@gmail.com címre várjuk.
Vagy foglalj időpontot ingyenes 15 perces tanácsadásra: https://calendly.com/meetfinnminta/15min

Segíts, hogy eljussunk hozzád

– oktatási hírek mellébeszélés nélkül! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le semmiről:

Olvass tőlünk szuper hírlevelet!

MIÉRT MARADNÁL LE AZ OKTATÁSI MOZGALMAK HÍREIRŐL?

  • Ország HU? Hungary
  • Loading
    Támogatta: Szabad Vonalzó

    Szabad Vonalzó

    A Tanítanék Mozgalom hírfelülete